حوت 06, 1400 14:42 Asia/Kabul
  • خبر‌های ضد و نقیض از سقوط شهر کی یف
    خبر‌های ضد و نقیض از سقوط شهر کی یف

خبر‌های ضد و نقیض از سقوط کی یف پایتخت اوکراین حاکی است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه  با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

«پوتین» همچنین بامداد پنجشنبه در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد، روسیه در حال انجام «عملیات نظامی ویژه» در دونباس برای غیرنظامی کردن اوکراین است و قصدی برای اشغال اراضی این کشور ندارد.

این اقدام با واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد تا جایی که آمریکا شامگاه سه‌شنبه اولین مجموعه از تحریم‌ها علیه روسیه را شامل تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه یعنی موسسه وی ای بی (VEB ) و بانک ارتش روسی اعلام کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد بسته تحریمی روسیه 351 عضو دومای روسیه را هدف قرار می دهد. همچنین 27 شخص و نهاد (بخش‌های سیاسی، نظامی، تجاری و رسانه‌ای) که تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را تضعیف کردند؛ تحریم می‌شوند.

به گزارش رادیو دری، منابع مطلع از ورود نیرو‌های روسیه به کی یف پایتخت اوکراین و تصرف یک ایستگاه مترو خبر دادند.

با ورود خودر‌های زرهی ارتش روسیه به محله آپولون در کی یف، درگیری‌هایی در این منطقه آغاز شد.

وزیر دفاع اوکراین هم اعلام کرد، نیرو‌های روسی در لباس نظامیان اوکراینی وارد شهر کی یف شدند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا ساعاتی پیش در تماسی تلفنی با اعضای کنگره آمریکا گفت که پیاده نظام مکانیزه روسیه که از بلاروس وارد اوکراین شده‌اند، حدود 20 مایل (تقریبا 32 کیلومتر) با کی‌یف فاصله دارند. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت وگویی تلویزیونی اظهار داشت که احتمالا کی‌یف محاصره خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات این کشور در اوکراین اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه هم روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت، روسیه نابودی ارتش اوکراین در جریان عملیات نظامی را به عنوان یک هدف دنبال نمی کند بلکه هدف مسکو خنثی کردن توانمندی نظامی اوکراین است.

پیشتر (دوشنبه گذشته) رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده بود، مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

پوتین اعلام کرد، رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از روسیه برای کمک به مقابله با «تهاجم» اوکراین درخواست کمک نظامی کرده‌اند.

 

کلیدواژه