میزان 21, 1401 09:00 Asia/Kabul
  • دانشمند آمریکایی: عامل جنگ اوکراین ما بودیم
    دانشمند آمریکایی: عامل جنگ اوکراین ما بودیم

دانشمند علوم سیاسی آمریکا، عامل جنگ در اوکراین را جهان غرب معرفی کرد.

به گزارش رادیو دری، «جان مرشایمر»، دانشمند علوم سیاسی آمریکا و بنیان‌گذار نظریه "رئالیسم تهاجمی"، با بررسی دلایل و ریشه‌های بروز جنگ اوکراین، ادعاهای شایع در رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه هدف «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از حمله به اوکراین فتح این کشور و انضمام آن به فدراسیون روسیه بوده است را رد کرده و توضیح داد: عامل این جنگ، نادیده گرفتن تهدید موجودیتی علیه روسیه از سوی غرب بوده است.

این استاد دانشگاه آمریکایی افزود: این بحران که اکنون به جنگی واقعی تبدیل شده همه به تلاش‌های غرب برای تبدیل کردن اوکراین به سنگر غرب در مرزهای روسیه مربوط است.

مرشایمربا اشاره به نشست ناتو در آوریل 2008 در بخارست و طرح عضویت اوکراین و گرجستان در ائتلاف نظامی، اضافه کرد: مسکو در آن زمان این را به صراحت اعلام کرد که انجام این کار عبور از خط قرمز خواهد بود؛ و انجام آن، غیرقابل قبول است و یک تهدید موجودیتی علیه روسیه به شمار می‌رود. 

این دانشمند آمریکایی تصریح کرد: هنگامی که "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا در ژانویه 2021 وارد کاخ سفید شد، اقدامات بیشتری نسبت به دولت ترامپ برای حمایت از اوکراین انجام داد و این امر عملاً عبور از خطوط قرمز روسیه بشمار می آید.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها از کی یف در صحنه میدانی، دونتسک و لوهانسک، به همراه خرسون و زاپروژیا که مجموعاً 15 درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند در هفته‌های گذشته بعد از برگزاری یک همه‌پرسی به فدراسیون روسیه پیوستند.

زاخارووا خطاب به بورل: اتحادیه اروپا عامل بحران اوکراین است

کلیدواژه