عقرب 11, 1401 12:52 Asia/Kabul
  • گزارش تکان دهنده یونسکو از قتل خبرنگاران در سطح جهان
    گزارش تکان دهنده یونسکو از قتل خبرنگاران در سطح جهان

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با ابراز تاسف از اینکه بیشتر موارد قتل خبرنگاران در سراسر جهان بدون مجازات باقی می‌ ماند، سران کشورها را به تقویت تدابیری برای تحقیق و مجازات عاملان فراخواند.

به گزارش رادیو دری، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) امروز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد، بر پایه داده‌ های این نهاد بین‌المللی، نرخ معافیت از مجازات جهانی برای قتل روزنامه‌نگاران به 86 درصد رسیده که این آمار طی ده سال گذشته، 9 واحد کاهش داشته است اما این میزان برای جلوگیری از اقدامات پیچیده خشونت‌بار بسیار ناکافی است.

بر پایه آمار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، در سال 2022 و تا ماه سپتامبر نیز 22 خبرنگار از جمله شیرین ابوعاقله کشته شدند.

شیرین ابوعاقله، خبرنگارفلسطینی شبکه الجزیره (11 مه 2022) در جریان پوشش خبری حوادث و درگیری‌های اردوگاه جنین، به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر صهیونیست به شهادت رسید که این اتفاق واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌ها در پی داشته است.

هاآرتص: ارتش اسرائیل به قتل «شیرین ابوعاقله» اعتراف کرد

یونسکو با اشاره به اینکه هیچ مکان امنی برای خبرنگاران وجود ندارد، در گزارش خود می‌ افزاید: در بازه زمانی سال 2020 تا 2021، 117 خبرنگار در حین انجام ماموریت کشته شده اند.

علاوه بر این، سهم زنان در میان خبرنگاران کشته شده در سال 2021 تقریباً دو برابر شد و از 6 درصد در سال قبل به 11 درصد افزایش یافت.

آمریکا به فهرست پرخطرترین کشور‌های جهان برای خبرنگاران اضافه شد

کلیدواژه