انتقاد نخست وزیر بنگلادش از دولت میانمار درباره ادامه کشتار مسلمانان  روهینگیا
(last modified Sat, 10 Dec 2016 08:39:55 GMT )
قوس 20, 1395 13:09 Asia/Kabul
  •  انتقاد نخست وزیر بنگلادش از دولت میانمار درباره ادامه کشتار مسلمانان  روهینگیا

شیخ حسینه واجد نخست  وزیر بنگلادش از دولت میانمار خواست به بحران انسانی مسلمانان روهینگیا در این کشور پایان دهد و آنرا از طریق سیاسی حل کند .

 وی روز گذشته تاکید کرد با ادامه کشتارمسلمانان روهینگیا و افزایش روز افزون تعداد اوارگان ،بنگلادش بیش از این ، توانایی پذیرش مسلمان روهینگیا را ندارد و دولت داکا در حد توان خود ، امکانات لازم از جمله غذا، پوشاک ودارو را در اختیار آنان قرار داده است.

در این حال "ویجای نامبیار" مشاور ویژه سازمان ملل در امور میانمار هم با اشاره به عملکرد ضعیف "آنگ سان سوچی" مشاور عالی دولت و وزیر امور خارجه میانمار در مورد  جلوگیری از کشتار مسلمانان روهینگیا اعلام کرد ، مجموعه اقدامات سوچی باعث یاس و ناامیدی بین المللی شده است.

"ویجای نامبیار" از "آنگ سان سوچی"  خواست با سفر به استان راخین مستقیما به اوضاع مسلمانان روهینگیا رسیدگی کند.

علاوه بر سازمان ملل بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی از پیامدهای اقدام دولت میانمار در جلوگیری از دسترسی فوری به مناطق مسلمان نشین استان راخین و همچنین پیامدهای تاخیر در ارسال کمک به آنان  اظهار نگرانی کرده اند.

چندی پیش نیز   'سنجا کاتا سهانی"  رئیس دفتر سازمان بین المللی مهاجرت در بنگلادش با بیان اینکه مسلمانان روهینگیا  با فاجعه انسانی  روبرو هستند، خواستار توجه جامعه بین الملل به وضعیت آنان و اعمال فشار بر دولت میانمار برای پایان نسل کشی مسلمانان روهینگیا شد.

وی سه شنبه گذشته اعلام کرد از 9 اکتبر تا 2 دسامبر، حدود 30 هزار تن از مسلمانان روهینگیا برای فرار از خشونت های خونین  در میانمار به بنگلادش گریخته اند.

به گفته سهانی بیشتر مسلمانان روهینگیا که وارد بنگلادش شده اند در پناهگاه های موقت، اردوگاه های پناهجویان و روستاها استقرار یافته اند و در بدترین وضعیت زندگی می کنند.

وضعیت اوارگان مسلمان روهینگیا از آنجهت بیشتر نگران کننده است که  دولت بنگلادش خواستار بازگشت آنان به میانمار است و مرزهای خود را برای مسلمانان روهینگیا بسته است .

اخیرا مردم بنگلادش  با تجمع در برابر سفارت میانمار در داکا به نسل کشی مسلمانان روهینگیا در این کشور اعتراض کردند. 

ملی گرایان افراطی ،نظامیان تندرو و سازمانهای تروریستی بودائی همچون 969 به سرکردگی آشین ویراتو از راهبان تندرو وافراطی بودایی ،با حمله به مسلمانان روهینگیا و به آتش کشیدن خانه های انان، در صدد پاکسازی قومی در میانمار هستند.

دولت این کشور بخصوص شخص سوچی به عنوان رئیس حزب حاکم لیگ ملی برای دمکراسی ضمن سکوت در برابر جنایات آنان ، به خبرنگاران اجازه ورود به مناطقی را که مسلمانان روهینگیا هدف حملات قرار گرفته اند،  نمی دهد.

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیر قانونی بنگلادشی می داند و از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند.

کلیدواژه