سرطان 30, 1402 11:27 Asia/Kabul
  • واکنش کشورها و شخصیت های اسلامی به تکرار توهین به قرآن کریم در سوئد
    واکنش کشورها و شخصیت های اسلامی به تکرار توهین به قرآن کریم در سوئد

تکرار اقدام توهین آمیز فرد موهن به قرآن کریم در سوئد واکنش تند کشورها و شخصیت های اسلامی را در پی داشت.

در سال های اخیر برخی کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است.

فردی افراطی با تابعیت عراقی- سوئدی به نام «سلوان مومیکا» که 28 ژوئن در استکهلم به قرآن کریم در سوئد اهانت کرده بود، دیروز پنج شنبه 20 ژوئیه نیز برای دومین بار، با کسب مجوز از پلیس این کشور، به قرآن کریم اهانت کرد.

روز چهارشنبه همزمان با صدور مجوز اهانت به مقدسات مسلمانان از سوی پلیس سوئد، هواداران جریان صدر در عراق به نشانه اعتراض سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند که اعتراض دیپلماتیک سوئد را در برداشت اما همچنان اقدامی از سوی این کشور برای جلوگیری از انجام این اقدام شنیع صورت نگرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا در موضعی جانبدارانه، بدون توجه به اقدام موهن قرآن سوزی در سوئد و جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان در سراسر جهان، حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد را به شدت محکوم کرد.

دیگر کشورهای غربی نیز تاکنون در سکوتی یکپارچه، هیچگونه اعتراضی به این اقدام توهین آمیز در سوئد نکردند اما در سوی دیگر کشورهای اسلامی به شدت تکرار این اقدام شنیع را محکوم کرده و از دولت‌های عضو سازمان ملل متحد خواستار برخورد با آمران و عاملان این اقدام شدند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت، جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت صدور مجوز از سوی مقامات سوئد برای اقدام موهن و تحریک آمیز جسارت به قرآن کریم که برای دومین بار در یک ماه گذشته رخ می دهد، هشدار می‌دهد که تداوم این اقدام تحت پوشش آزادی بیان، توهین آشکار به جمیع مسلمانان، تحریک جوامع مختلف و با هدف اسلام ستیزی و ترویج افراطی گری صورت می‌گیرد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن درخواست محکوم کردن این اقدام شنیع  از سوی سازمان ملل متحد تصریح کرد، بی شک صدور مجوز برای اهانت به قرآن، عمل جسارت به قرآن و یا هر کتاب آسمانی ادیان الهی، هر دو از یک تفکر نشات می‌گیرد که با سوءاستفاده از آزادی بیان، اسلام ستیزی و اسلام زدایی را دنبال می کند و عواقب و پیامدهای غیرقابل جبرانی از جمله گسترش نفرت‌، خشونت و بیگانه‌هراسی در جوامع مختلف را بهمراه خواهد داشت.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام هراسانه را محکوم و اعلام کرد که با جامعه مسلمانان همبستگی دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در واکنش به هتک حرمت به قرآن در سوئد گفت: «بی احترامی به کتب مقدس و عبادتگاه‌ها غیرقابل قبول است».

سخنگوی سازمان ملل افزود: «آنچه ما به آن نیاز داریم احترام متقابل است. من فکر می‌کنم ما کاملاً واضح گفته‌ایم که هتک حرمت به کتب مقدس و هتک حرمت به اماکن مذهبی غیرقابل قبول است».

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که مردم باید به مذاهب یکدیگر احترام بگذارند و از انجام هر گونه اعمال خشونت آمیز بپرهیزند.وزارت خارجه ترکیه هتک حرمت نفرت انگیز روز پنجشنبه به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم پایتخت سوئد را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر نیز بامداد جمعه اعلام کرد، در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، سفیر این کشور را احضار کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض اقدامات مکرر و غیرمسئولانه مقامات سوئدی در اعطای مجوز رسمی به برخی افراط‌گرایان برای سوزاندن و هتک حرمت قرآن کریم را به شدت محکوم می‌کند، اقدامی که نوعی تحریک سیستماتیک مسلمانان در جهان است.

"محمد الشیاع السودانی" نخست وزیر عراق در نشست فوق العاده کابینه دولت خود در واکنش به اقدام مجدد سوئد در صدور مجوز برای اهانت به قرآن کریم از وزارت خارجه عراق خواست هرچه سریع تر «یوناس لوفون» سفیر سوئد در بغداد، خاک عراق را ترک کند و  کاردار عراق نیز از سفارت این کشور در سوئد فراخوانده شود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق ، نوری المالکی، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق، اداره اوقاف اهل تسنن عراق و هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق نیز به شدت اقدام غیرمسوولانه و تکرار اهانت به قرآن کریم و اهانت به پرچم کشور عراق را محکوم کرد.

علی المؤید، رئیس مرکز رسانه و ارتباطات عراق نیز مجوز فعالیت شرکت ارتباطات اریکسون سوئد در خاک عراق را به حالت تعلیق درآورد.

الازهر مصر نیز در بیانیه‌ای خواستار تحریم کالاهای ساخت سوئد شد.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اهانت به قرآن را محکوم کرد و آن را تعرض به مقدسات و هتک حرمت امت اسلامی دانست.

اتحادیه علمای مسلمین عراق با انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب گفت: تظاهرات ضد همجنس‌بازی در اروپا را ممنوع می‌کنند، در مقابل به راحتی با لابی صهیونیست‌ها مجوز توهین به قرآن صادر می‌شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد، بر مبنای اطلاعات موثق به دست آمده، «سلوان مومیکا» فرد هتاک به ساحت قرآن کریم، متولد سال ۱۹۸۶ در عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به استخدام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درآمده است.

این اطلاعیه با اشاره به اینکه سلوان مومیکا نقش عمده‌ای در جاسوسی از جریان مقاومت و پیشبرد پروژه‌ی تجزیه‌ی عراق ایفا می کند می افزاید، مومیکا اقامت در سوئد را به‌عنوان دستمزد خیانت‌هایش به ملّت عراق و امّت اسلام، از صهیونیست‌ها مطالبه و دریافت می‌کند و پس از اقامت در سوئد، مزدوری خویش برای رژیم غاصب را در قالب مأموریت‌های متناسب با شرایط و دسترسی‌های جدیدش ادامه می‌دهد.

وزارت اطلاعات ایران در این اطلاعیه تصریح کرد، مومیکا در هفته‌های اخیر و به‌دنبال برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی برای سرکوب مقاومت مشروع مردمی فلسطین در کرانه باختری رود اردن، پروژه‌ سیاه و ملحدانه هتاکی به قرآن مجید را با هدف به حاشیه راندن اخبار جنایات هولناک و گسترده‌ رژیم صهیونیستی به اجرا می‌گذارد.

اهانت دوباره به ساحت قدسی قرآن کریم در سوئد

کلیدواژه