اسد 13, 1402 12:24 Asia/Kabul
  • نمایندگان ۱۲ کشور در مسکو هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند
    نمایندگان ۱۲ کشور در مسکو هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند

سفیران و دیپلمات‌های ۱۲ کشور اسلامی و غیراسلامی در نشستی به ابتکار و میزبانی سفارت ایران در روسیه، اقدامات برخی کشورهای غربی را در هتک حرمت قرآن کریم محکوم کردند.

به گزارش رادیو دری، نشست دیپلمات‌های ۱۲ کشور اسلامی و غیراسلامی با حضور سفیران ایران،‌ سوریه،‌ عراق و بروندی و معاونان و دیپلمات‌های ارشد سفارتخانه‌های پاکستان، ترکیه،‌ لبنان، فلسطین،‌ قزاقستان، قرقیزستان، هند و مکزیک در مسکو برگزار شد.

سفیر ایران در روسیه گفت: اهانت مکرر در کشورهای سوئد و دانمارک به قرآن کریم به بهانه آزادی بیان، نمایش ننگینی از استاندارد دوگانه غرب در احترام به موازین حقوق بشر و اقدامی به منظور نفرت افکنی و خشونت ورزی علیه دین رحمانی اسلام است.

کاظم جلالی افزود: اقدامات دولت های سوئد و دانمارک حتی با استانداردهای ادعایی خود اتحادیه اروپا نیز مغایرت دارد، آن‌چنان که سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا گفته است سوزاندن قرآن یا هر کتاب مقدس دیگر، توهین‌آمیز، بی‌احترامی و اقدامی تحریک آمیز است و نشانه های نژادپرستی، بیگانه هراسی و مدارا نکردن، جایی در اروپا نباید داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنا بر موازین بین المللی، آزادی بیان نباید منجر به تحریک و نفرت پراکنی مذهبی شود.

«سلوان مومیکا» شهروند عراقی به همراه یک شخص دیگر، در اقدامی هتاکانه یک نسخه از قرآن کریم را این بار در مقابل پارلمان سوئد به آتش کشید.

پیشتر نیز (پنجشنبه ۲۰ ژوئیه) برای دومین بار در چند هفته «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد؛ اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت.

پس از  آن نیز اعضای یک گروه ملی‌گرای اسلام‌هراس و راست افراطی دانمارکی به نام "میهن‌پرستان دانمارک" در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را مقابل سفارت عراق و بار دیگر مقابل سفارت مصر و ترکیه در کپنهاگ سوزاندند.

 اتحادیه اروپا: سوزاندن قرآن اقدامی اهانت بار است

پاپ فرانسیس از سوزاندن قرآن کریم ابراز خشم کرد

کلیدواژه