جدی 30, 1395 23:00 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در حمایت از مسلمانان میانمار

نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی برای بررسی بحران مسلمانان روهینگیا در میانمار با انتشار سه سند اصلی شامل بیانیه نهایی، قطعنامه و اعلامیه کوالالامپور به کار خود پایان داد.

سازمان همکاری اسلامی در قطعنامه و بیانیه نهایی نشست فوق العاده روز پنجشنبه خود در کولالامپور، ضمن ابراز نگرانی از تداوم اذیت و آزار و کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار، از دولت این کشور خواست به قوانین بین المللی و حقوق بشر پایبند باشد و برای بازگرداندن آرامش به مناطق بحران‌زده فورا اقدامات لازم را به عمل آورد.

در اسناد منتشر شده سازمان همکاری اسلامی در نشست کوالالامپور آمده است: دولت میانمار باید اطمینان دهد نیروهای امنیتی با پرهیز از هرگونه تبعیض مطابق قوانین عمل می‌کنند و کسانی که مرتکب جنایات شده‌اند به سزای اعمال خود می‌رسند.

شرکت کنندگان در نشست کوالالامپور از دولت میانمار خواستند به انکار دائم و مداوم حقوق شهروندی و هویت فرهنگی اقلیت روهینگیا پایان داده و زمینه بازگشت پناهجویان میانماری را که در داخل این کشور در اردوگاهها و یا خارج میانمار زندگی می‌کنند، فراهم کند.

وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی همچنین در بیانیه‌ خود در حمایت از مردم فلسطین و قدس شریف، تداوم شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم و آن را اقدامی برای استعمار این اراضی عنوان  کردند. 

در این بیانیه بر پیگیری اجرای قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل برای فشار بر رژیم اشغالگر قدس با هدف پایان دادن به شهرک‌سازی تاکید شد.

در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور از جامعه بین الملل خواسته شده است برای به رسمیت شناختن حقوق غیرقابل انکار مردم فلسطین تلاش کند.

 

کلیدواژه