ترکیه از احتمال لغو توافق مربوط به آوارگان خبر داد
(last modified 1395-11-08T19:11:34+00:00 )
دلو 08, 1395 23:41 Asia/Kabul
  • ترکیه از احتمال لغو توافق مربوط به آوارگان خبر داد

وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد این کشور احتمالا توافق پذیرش مجدد آوارگان را که با یونان و اتحادیه اروپا امضا کرده است، لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاووش اوغلو با انتقاد از رفتار یونان در خودداری از بازگرداندن نظامیان ترک که در کودتای این کشور دخالت داشتند گفت، این رفتار یونان روابط ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیوان عالی یونان روز پنجشنبه درخواست استرداد هشت نظامی ترکیه را که به ادعای آنکارا در کودتای نافرجام 15 ژوئیه دست داشته اند، رد کرد.

مقامات ترکیه با خشم به این اقدام یونان واکنش نشان دادند و فورا حکم بازداشت این هشت نظامی را صادر کردند.چاووش اوغلونیز تاکید کرد ترکیه نمی تواند به رفتار کشوری که از تروریست ها، خائنان و کودتاچیان محافظت می کند، به دیده مثبت بنگرد.

آنکارا و بروکسل ماه مارس توافقی جنجال برانگیز در مورد آوارگان امضا کردند که براساس آن هر آواره ای که به صورت غیرقانونی وارد خاک یونان می شود، به ترکیه اخراج می شود. یک توافق دوجانبه در مورد آوارگان پیشتر بین آنکارا و آتن به امضا رسید.

هشت نظامی نظامی ترکیه از جمله چهار خلبان، دو فرمانده و دو گروهبان از 16 ژوئیه که با بالگرد در شمال شرقی یونان فرود آمدند، در بازداشت موقت به سر می برند.

دیوان عالی یونان اعلام کرد: « صرف نظر از جرم (احتمالی) این نظامیان، استرداد آنها به ترکیه مجاز نیست زیرا حقوق آنها در معرض خطر قرار دارد.»