دلو 16, 1395 11:52 Asia/Kabul
  • واکنش کاخ سفید به حکم ابطال فرمان ضد مهاجرتی ترامپ

حکم قاضی فدرال سیاتل آمریکا در توقف فرمان اجرایی ضد مهاجرتی رئیس جمهوری این کشور با خشم کاخ سفید مواجه شد .

کاخ سفید با ابراز خشم از حکم «جیمز رابرت» قاضی فدرال در سیاتل برای توقف دستور اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا ، از آن انتقاد کرد.

«شان اسپایسر» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت ، وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد در سریعترین زمان ممکن و فورا ،  توقف این حکم تکان دهنده و توهین آمیز را درخواست کند.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید مدعی شد ، فرمان اجرایی منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا برای حفاظت از کشور بوده  و رئیس جمهوری امریکا  دارای اختیارات قانونی است و در قبال حفاظت از مردم این کشور مسئولیت دارد.

وزارت خارجه آمریکا نیزاعلام کرد که در حال بررسی حکم قاضی فدرال سیاتل علیه دستور منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت ، این وزارت خانه با همکاری وزارت امنیت داخلی در حال بررسی تاثیر این حکم بر این دستور اجرایی است و هرگونه تغییراتی را به محض دسترسی به هرگونه اطلاعاتی ، اعلام خواهد کرد.

حکم تعلیق موقت فرمان اجرایی ممنوعیت مهاجرتی دونالد ترامپ توسط قاضی 'جیمز رابرت' قاضی فدرال سیاتل در ایالت واشنگتن صادر شد .

 قاضی فدرال سیاتل گفت ، موانع سفر اتباع این کشورها به صورت مستقیم برداشته می شود.

'باب فرگوسن' دادستان ایالت واشنگتن نیز گفت که این حکم ، فرمان اجرایی ترامپ را متوقف می کند و ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا به حکم قاضی فدرال احترام بگذارد.

در همین حال اداره گمرک آمریکا از شرکت های هواپیمایی خواست تا با اجرای حکم دادگاه فدرال سیاتل از مسافرانی که مشمول حکم اجرایی ترامپ شده اند ؛ استقبال کنند.

پیش از این 'ویکتوریا رابرتز' قاضی فدرال شهر دیترویت مرکز ایالت میشگان نیز اعلام کرده بود ، حکم مهاجرتی ترامپ که به موجب آن باید از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا جلوگیری شود ، نمی تواند شامل دارندگان کارت سبز اقامت در این کشور باشد و از مسئولین این ایالت خواسته است تا از اجرای این حکم خودداری کنند.

همچنین پنج تن از نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه ای به جیمز ماتیس ، وزیر دفاع آمریکا جلوگیری از مهاجرت اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا را مغایر کوشش های انجام شده در مبارزه با تروریسم عنوان کردند.

ویلیام کوکس سخنگوی امور کنسولی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در پی فرمان اجرایی ترامپ درخصوص ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا ، تاکنون حدود 60 هزار روادید لغو شده است.

ویلیام کوکس گفت، این 60 هزار روادید در اجرای فرمان دونالد ترامپ به صورت موقت لغو شده است.

این درحالی است که پیش تر یک وکیل دولت آمریکا در دادگاهی در ایالت ویرجینیا گفته بود که 100 هزار روادید باطل شده است.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا 27 ژانویه با امضای دستوری اجرایی ، از ورود اتباع کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن به خاک آمریکا جلوگیری کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ، برای اتباع این هفت کشور در سه ماهه آینده روادید صادر نخواهد شد، لذا از ورود اتباع این کشورها به خاک امریکا ممانعت می شود.

دستور اجرایی دونالد ترامپ با انتقاد شدید کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد و سازمان های حقوق بشری روبرو شده است.

 

 

 

کلیدواژه