دلو 23, 1395 08:47 Asia/Kabul
  • شکست سیاست مهاجرتی ترامپ

دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو، درخواست دولت آمریکا برای لغو رأی دادگاه بدوی سیاتل و ادامه اجرای فرمان ترامپ در باره ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور اسلامی به این کشور را رد کرد.

دادگاه تجدید نظر شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا آمریکا خاطر نشان کرده است، دولت آمریکا نتوانست ثابت کند که حتی یک تبعه ازهفت کشور مسلمان قید شده در این دستور اجرایی، در حمله تروریستی علیه آمریکا دست داشته است.

ترامپ پیش از این با صدور یک فرمان اجرایی، ورود اتباع 7 کشور ایران، سوریه، سودان، لیبی، یمن، عراق و سومالی را ممنوع کرده بود ولی یک دادگاه فدرال در سیاتل در ایالت واشنگتن، رأی به مغایرت این حکم با قانون اساسی و لغو اجرای آن در کل کشور داده بود. در مقابل ، ترامپ رای "جیمز روبارت» قاضی فدرال سیاتل را غیرقانونی اعلام کرد و برای لغو این حکم به دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیسکو روی آورده بود.

اقدام ترامپ در منع ورود اتباع  7 کشور اسلامی به آمریکا ، حتی مخالفت گسترده داخلی را به همراه داشته است ؛ نتایج نظرسنجی جدید شبکه سی ان ان آمریکا نشان می دهد، 55 درصد آمریکایی ها با فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی این کشور مخالف هستند. همچنین فرمان ضد مهاجرتی ترامپ ، واکنش و اعتراضات جهانی را در پی داشته است.

مخالفان ، تصمیم رئیس جمهوری جدید آمریکا برای منع ورود اتباع 7 کشور اسلامی به کشورش را تبعیض آمیز ، ضد دینی ، ضد انسانی و خلاف قوانین بین المللی دانستند. آنها معتقدند منع ورود اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا برای محافظت از این کشور ، بهانه است و ترامپ ، در واقع مسلمانان را هدف گرفته است که پیامد آن منجر به ایجاد نفرت علیه پیروان یک دین و درگیری در جامعه خواهد شد. واقعیت این است که اتباع 7 کشور اسلامی که ترامپ انها را از ورود به امریکا منع کرده ، در هیچ حمله تروریستی در این کشور دست نداشته اند و حتی عاملان حمله 11 سپتامبر 2001  نیز از این 7 کشور نبوده اند .

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، با حکم دادگاه تجدید نظر آمریکا اتباع کشورهای ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی می توانند با ویزای معتبر وارد آمریکا شوند.

با این حال ، جدال نظام اجرایی با نظام قضایی در این کشور ادامه دارد و ترامپ تصمیم ندارد از دستورالعملی که صادر کرده ، عقب نشینی کند . زیرا رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به رای دادگاه تجدید نظر که با فرمان اجرایی او علیه مهاجران مخالفت کرده ، این دادگاه را به سیاسی کاری متهم و حکم دادگاه تجدید نظر را رد کرده است. ترامپ، همچنین وعده داد که تلاش قانونی خود را برای اجرای مجدد فرمان اجرایی به کار خواهد بست و این پرونده را به دیوان عالی خواهد برد .

براساس قانون اساسی آمریکا ، دیوان عالی این کشور مرجع نهایی برای تعیین سرنوشت این دستور اجرایی ترامپ خواهد بود

حال باید دید در جدال حقوقی بین نظام قضایی و اجرایی آمریکا ، سرنوشت عدالت و احترام به پیروان یک دین چه خواهد شد؟

 

کلیدواژه