دلو 23, 1395 08:56 Asia/Kabul
  • پشت پرده تعارفات دیپلماتیک آمریکا و عربستان

وزیر خارجه آمریکا نقش عربستان سعودی در "برقراری ثبات برای منطقه" و اهمیت نقش ریاض برای "تحقق صلح در جهان" را ستود.

رکس تیلرسون ، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز،  پادشاه عربستان سعودی بر "اهمیت گسترش همکاری با عربستان در همه زمینه ها  تاکید کرد.

  این در شرایطی است که محافل سیاسی  از سفر آتی  وزیر دفاع جدید آمریکا به ریاض، به نشانه فعال بودن تماس ها میان دو کشور خبر دادند.

 تعریف و تمجید های مقامات آمریکایی از عربستان که در قالب تعارفات دیپلماتیک و مکارانه آمریکا قابل ارزیابی است بیانگر آن است که همکاری های این دو بانی و حامی اصلی تروریسم وارد مرحله جدیدی شده است . هدف اقدامات تبلیغاتی آمریکا در چنین مرحله ای  منحرف کردن افکار عمومی از نقش آمریکا و عربستان  در بی ثباتی های فزاینده منطقه ای و مهیا سازی شرایط برای غارت و چپاول بیشتر منابع منطقه خاورمیانه توسط مقامات واشنگتن و رژیم آل سعود است .

مقامات آمریکایی در حالی مدعی نقش رژیم آل سعود  در برقراری ثبات در منطقه شده است که عربستان با همراهی های آمریکا با سیاستهای جنگ افروزانه و مداخله جویانه تحت عناوین مختلف عوامفریبانه ، منطقه خاورمیانه را به  عرصه تحرکات بی ثبات کننده خود تبدیل کرده اند . تعریف و تمجیدهای آمریکا ازعربستان در خصوص آنچه که واشنگتن تحت عنوان نقش عربستان در ثبات در منطقه می نامد درحالی است که تجاوزگری عربستان به یمن و نیز مداخلاتش  در سوریه و عراق در جهت حمایت از تروریستها موجی از ناامنی را در منطقه در پی داشته است . این درحالی است که اقدامات عربستان در اشاعه وهابی گری به عنوان یک عقیده انحرافی که به ایجاد و گسترش گروههای تروریستی - تکفیری داعش و القاعده انجامیده است موضوعی است که همواره مدنظرافکار عمومی در منطقه و جهان قرار داشته و عموم مردم جهان رژیم آل سعود را  رژیمی تروریستی می شناسند .  

 حمایتهای آشکار و پنهان آمریکا از تروریستها در منطقه و تشکیل ائتلاف بین المللی به اصطلاح مبارزه با داعش به سرکردگی خود  که به اهرم جدید مداخله جویی های آمریکا در سوریه و عراق تبدیل شده است نیز بر کسی پوشیده نیست .

در چنین فضایی مقامات آمریکایی بر خلاف تبلیغاتی که در ماههای اخیر در خصوص بازنگری در مناسبات گسترده اش  با عربستان به راه انداخته بودند  درصدد گسترده تر کردن مناسبات با مقامات عربستانی  هستند .

آمریکا و عربستان سعودی روابط دیرینه اقتصادی و تسلیحاتی دارند . آمریکا یکی از مشتریان اصلی نفت عربستان است و آل سعود نیز یکی از مشتریان بزرگ  تسلیحات آمریکا است .

آمریکا که به عربستان سعودی اسلحه می فروشد از همین سلاح های فروخته شده و دلارهای نفتی عربستان ، برای ایجاد جنگ نیابتی در منطقه غرب آسیا بهره می گیرد. با اجرای این سیاست ، آمریکا بدون اینکه هزینه های جنگ به خصوص انسانی و مالی را بپردازد ، سیاست خود را در منطقه غرب آسیا پیش می برد .   مقامات آمریکایی در صددند ضمن تداوم مشارکت با رژیم آل سعود در چپاول منابع عربستان زمینه بسط سیطره جویی هایش در منطقه فراهم کنند . این موضوع موجب تداوم پیوند شوم میان مقامات آمریکایی و رژیم آل سعود شده است که پیامد این محور شرارت چیزی جز تشدید به مخاطره افکندن  امنیت منطقه و جهان نبوده است .    

کلیدواژه