اسد 17, 1395 16:26 Asia/Kabul
  • پیام دبیرکل سازمان ملل درسالگرد بمباران هسته ای هیروشیما

دبیرکل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت سالگرد بمباران اتمی هیروشیما اعلام کرد: همواره خواهان جهانی عاری از تسلیحات اتمی هستیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه در پیامی به مناسبت سالروز بمباران اتمی هیروشیما گفت: بمباران اتمی هیروشیما به همه نشان داد که تسلیحات اتمی میان ملت های مختلف هیچ تفاوتی قائل نمی شود.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه پیام خود آورده است: "باید تلاش کنیم تا یک جهان عاری از تسلیحات هسته ای بسازیم تا دیگر هرگز شاهد فاجعه ای شبیه بمباران اتمی هیروشیما یا ناکازاکی نباشیم".

در پیام دبیرکل سازمان ملل همچنین آمده است: "امروز بیش از هر زمان دیگری جهان به روحیه بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نیاز دارد".

آمریکا، ششم اوت 1945 در پایان جنگ جهانی دوم برای واداشتن ژاپن به تسلیم، شهر هیروشیما را هدف بمب اتمی با نام «پسر کوچک» قرار داد و سه روز بعد نیز با انداختن بمبی دیگر با نام «مرد چاق» به شهر بندری ناکازاکی فاجعه‌ای را رقم زد که ده ها هزار قربانی به همراه داشت.

بر اساس آمار منتشر شده، حدود 140 هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، در بمباران شهر هیروشیما و حدود 73 هزار نفر در ناکازاکی در حمله اتمی آمریکا و آثار ناشی از آن جان باخته اند.

این در حالی است که آمریکا، با وجود گذشت ده ها سال و با وجود انتقادهای بین المللی، هنوز بابت این فاجعه مرگبار عذرخواهی نکرده است.