حوت 04, 1395 11:31 Asia/Kabul
  • موضع مشترک علمای سنی و شیعه پاکستان ضد تروریسم

برگزاری کنفرانس "امنیت و صلح "در لاهور مرکز ایالت پنجاب ،فرصت مناسبی را برای علمای شیعه و سنی پاکستان فراهم کرد تا باردیگر با محکوم کردن تروریسم آنرا حرام اعلام کنند.این علما تاکید کردند حملات تکفیریها ضد مسلمانان شیعه و سنی هیچ ارتباطی به اسلام ندارد .

علمای شیعه و سنی تصریح کردند ھیچ دین و مذھبی ، کشتار مردم بی گناہ  را جایز نمی داند و کسانیکہ بہ نام دین و مذھب ، مردم را می کشند  تروریست ھستند و با این اقدام می خواھند وجھہ اسلام  را خدشہ دار کنند. علمای شیعه و سنی در کنفرانس "امنیت و صلح"  تاکید کردند اسلام دین امنیت  آشتی و صلح است و در اسلام، افراط گرایی و تروریسم جایی ندارد ۔ با توجه به اینکه گروههای تروریستی جنایات خود را تحت عنوان آموزه های اسلام و برگرفته از وهابیت توجیه می کنند محکوم کردن آن از سوی علمای شیعه و سنی بسیار مهم است .

زیرا ضمن آنکه خط تروریستها و افراط گرایان را از اسلام واقعی  جدا می کند ؛ مردم و بخصوص جوانان را در مورد دام گروههای تکفیری و تروریستی آگاه می کند .نگاهی به تاریخ تحولات پاکستان نشان می دهد که در این کشور همواره شیعیان و سنی ها زندگی مسالمت آمیزی داشته و برای استقلال و پیشبرد برنامه های سازندگی این کشور نیز دوش به دوش هم فعالیت کرده اند.اما ازحدود سه دهه پیش با تقویت نفوذ گروههای تکفیری و وهابیت تحت حمایتهای عربستان ،فرقه گرایی و تروریسم نیز وارد پاکستان شد .

گروههای فرقه گرا و تروریستی همچون سپاه صحابه و لشکر جهنگوی به همراه مدارس مذهبی که از سوی عربستان در پاکستان تشکیل شدند مهمترین  نقش را در افراط گرایی و تروریسم در پاکستان ایفا می کنند .اما با توجه به ملاحظاتی که دولت و ارتش پاکستان در همکاری با عربستان قایل هستند دولت اسلام آباد برخورد جدی با مدارس مذهبی تحت حمایت وهابیون و گروههای تروریستی صورت نمی دهد و همین موضوع باعث شده است تا به رغم وعده های دولت و ارتش پاکستان برای مقابله با گروههای فرقه گرا وتروریستی ،این گروهها همچنان فعال باشند .

در این شرایط از دیدگاه محافل سیاسی و مذهبی در پاکستان ،نقش علمای مستقل درآگاه کردن جامعه این کشور در مورد اهداف و برنامه های تروریستها  ، تکفیری ها و وهابیون  و تاکید بر وحدت و همدلی اهل سنت و شیعه بسیار تاثیر گذار است و می تواند موجب انزوای خشونت طلبان و فرقه گرایان در پاکستان شود.

با توجه به اینکه علمای شیعه و سنی که حملات تروریستی به نام اسلام را حرام اعلام  می کنند نقشی در هدایت مدارس مذهبی و گروههای تروریستی ندارند ، مردم پاکستان انتظار دارند تا دولت  و ارتش پاکستان تحت تاثیرخواست عمومی جامعه و علما ،با  مدارسی که فرقه گرایی و تروریسم را ترویج می کنند و به عنوان عامل تامین نیروی گروههای تروریستی و فرقه گرا عمل می کنند به طور جدی و بدون ملاحظه برخورد نماید . ادامه و تشدید حملات تروریستی و نگرانی از پیامدهای آن در پاکستان به حدی است که اخیرا بسم الله خان کاکر" دبیر کل حزب "مردم" در ایالت بلوچستان این کشور نیز تاکید کرد این گونه حملات هیچ ربطی به اسلام و مسلمانان ندارد.

 سراج الحق رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان هم اعلام کرد اسلام دین امنیت، صلح و آشتی وبرادری است واین  کشورھای غربی و صهیونیستها هستند که می کوشند با استفاده ابزاری از گروههای تروریستی و فرقه گرا ، اسلام را بعنوان یک دین افراط  گرا  معرفی نمایند و چھرہ دین مبین اسلام را خدشہ دار کنند.از اینرو دولت و نهادهای نظامی و مذهبی در پاکستان با مسئولیت سنگینی برای مقابله با چنین افکار و گروههای روبرو هستند .

کلیدواژه