برگزاری نشست سران اکو در پاکستان
(last modified 1395-12-11T09:01:10+00:00 )
حوت 11, 1395 13:31 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست سران اکو در پاکستان

سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو امروز در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد .'محمدنواز شریف' نخست وزیر پاکستان که ریاست دوره ای این سازمان را برعهده گرفت طی سخنانی با مهم توصیف کردن جایگاه اکو در تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد اسلام آباد تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف و برنامه های این سازمان به کار خواهد بست .

وی تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی در منطقه  را مهم دانست و استفاده از همه  ظرفیتهای موجود میان ده کشور عضو را در این خصوص خواستار شد . سازمان همکاری اقتصادی اکو که در سال 1985 فعالیت خود را با این نام آغاز کرد یکی از قدیمی ترین سازمان اقتصادی منطقه ای و در عین حال بزگترین سازمان همکاری اقتصادی در میان کشورهای اسلامی است .

 در این دوره از اجلاس اکو، در مورد تقویم نشست های این سازمان برای سال ۲۰۱۷ و سند چشم انداز ۲۰۲۵ یا استراتژی ۱۰ ساله اکو تصمیم گیری شده که  در پایان بیانیه سران منتشر خواهد شد.

حضور سه کشور مهم ترکیه ،پاکستان و ایران در اکو ،موقعیت ویژه ای به این سازمان بخشیده است که می تواند حلقه وصل چندین منطقه اقتصادی همچون شبه قاره هند ، اروپا و آسیای مرکزی و قفقاز باشد. اتصال ترکیه به اتحادیه اروپا، پاکستان به شبه قاره هند و ایران در جنوب به خلیج فارس و شمال به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز،ظرفیت بالقوه ای را برای اکو ایجاد می کند که بتواند نقش بین المللی تاثیر گذاری را در عرصه ترانزیت کالا و ارتباطات تجاری ایفا کند.

حضور دبیرخانه دائمی به همراه دفتر کشتیرانی اکو درایران بیانگر توجه این سازمان به بخش حمل و نقل دریایی است و استقرار دفتر بانک آن در ترکیه و بیمه در پاکستان  سه ضلع  همکاری های  اقتصادی و سرمایه گذاری در اکو را تقویت می کند.اما سازمان اکو با چالشهایی روبرو است که مانع از استفاده از ظرفیتهای کامل آن برای تقویت همکاری های منطقه ای میشود .

تضادهای سیاسی و فرهنگی و نحوه ارتباطات خارجی و مکمل نبودن تولیدات کشورهای عضو اکو از جمله این چالشها است . با این حال کشورهای عضو اکو از مزیت نسبی برای تامین نیازهای متقابل یکدیگر از جمله در بخش انرژی ، محصولات کشاورزی و صنایع خورو برخوردارند و حتی در بخش امنیتی نیز می توانند به تقویت ثبات و آرامش منطقه ای کمک کنند. این در حالی است که در دو سال اخیرتنشهای سیاسی میان اعضای اکو بر توسعه همکاری های منطقه ای در چارچوب اکو سایه افکنده است .

به رغم این مسایل ،برگزاری نشست سران اکو در اسلام آباد از دو منظر مهم است .اول آنکه برگزاری منظم اجلاسهای آن در سطح وزیر امور خارجه و سران نشان می دهد که اعضا همچنان به سازمان اکو به عنوان تشکل منطقه ای که می تواند به تحکیم و تقویت همگرایی و همکاری منطقه ای به رغم اختلافات موجود کمک کند می نگرند.

با توجه به چند قطبی شدن جهان و اهمیت روز افزون اتحادیه ها و سازمانهای منطقه ای در تقویت همگرایی منطقه ای ،سازمان اکو همچنان می تواند به عنوان نهاد بین المللی تاثیر گذار و پشتوانه کشورهای عضو برای تعامل با سایر اتحادیه های منطقه ای عمل کند.بخصوص آنکه قرن 21 قرن آسیا است و تحولات اقتصادی از غرب به سمت شرق و کشورهای آسیایی  متمایل خواهد شد . دومین اهمیت نشستهای اکو در سطوح مختلف ، برگزاری نشستهای حاشیه ای آن است که فرصت تعامل و گفتگو را میان اعضا فراهم می کند.در هر حال ،سازمان اکو دارای استعدادها و ظرفیتهای بالقوه فراوانی برای توسعه همکاری میان اعضا است که درصورت  درک متقابل از منافع و امنیت مشترک امکان تحقق اهداف اکو و تاثیر گذاری آن بر تحولات بین المللی امکان پذیر خواهد بود . 

کلیدواژه