سرطان 04, 1396 07:37 Asia/Kabul
  • عبدالباسط:صلح پایدار درجنوب آسیا بدون حل مشکل کشمیر امکانپذیر نیست

سفیر پاکستان در دهلی نو، مساله کشمیر را مهمترین علت اختلاف میان هند و پاکستان اعلام کرد و گفت: صلح پایدار در جنوب آسیا بدون حل مشکل کشمیر و توجه به خواسته مردم این منطقه امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، «عبدالباسط» روز شنبه تصریح کرد: دهلی نو و اسلام آباد بدون مذاکره نمی تواند اختلافات خود را حل کنند.

سفیر پاکستان در هند با اشاره به این که چارچوب جامع گفت وگوها میان دو کشور در سفر سال 2015 وزیر امور خارجه هند به پاکستان به دست آمده است خاطر نشان کرد،  دوکشور 70 سال گذشته را با تلخی و جنگ سپری کرده و اکنون زمان آن رسیده که به دنبال صلح باشند.

«عبدالباسط» همچنین با نگرانی از وضعیت کشمیر تحت کنترل هند تصریح کرد: وضعیت بحرانی این منطقه مذاکره میان دو کشور را ضروری کرده است.

اوضاع کشمیر تحت کنترل هند از ھشتم  ژوئیه گذشته و در پی‌کشته شدن «برهان مظفر وانی» فرمانده حزب المجاهدین توسط نیروهای امنیتی این کشور متشنج شده است.

بر اثر حملات نیروهای امنیتی هند به معترضان کشمیری در این مدت بیش از 150 نفر کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شدند.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد است.

مناقشه هند و پاکستان بر سر کشمیر در حالی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر برگزاری همه پرسی برای تعیین وضعیت این منطقه تاکید دارد.

 

کلیدواژه