میزان 24, 1396 16:30 Asia/Kabul
  •  درخواست موگرینی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 موسوم به برجام (برجام) حمایت کنند.

به گزارش ایرنا، "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پیش از آغاز نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه در لوگزامبورگ در باره برجام با تاکید بر اینکه مساله "جایگزین برای برجام را بررسی نمی کند"، اعلام کرد که انتظار حمایت قوی از سوی وزرای خارجه این اتحادیه را از توافق هسته ای با ایران دارد.

موگرینی افزود ، از وزرای خارجه اتحادیه اروپا انتظار است که انتقال یک سیگنال قوی در مورد متحد بودن اروپا و همچنین حمایت و تعهد کامل نسبت به اجرای این توافق(برجام) را اعلام کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به  گفت و گوی امروز خود با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: آمانو به وی گفته است ایران به هیچ وجه مانع از دسترسی های بازرسان آژانس نشده است. 

این اظهارات آمانو در گفت و گو با موگرینی در حالی مطرح شده است که پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرده است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد. 

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است. 

 

کلیدواژه