عقرب 03, 1396 08:42 Asia/Kabul
  • توافق میانمار و بنگلادش برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهینگیایی

ژنرال «کیاو سیو» Kyaw Swe و «اسد الزمان خان» Asaduzzaman Khan وزرای کشور میانمار و بنگلادش روز سه شنبه با امضای دو یادداشت تفاهم، برای توسعه همکاری‌های مرزی و تشکیل یک کارگروه مشترک با هدف رسیدگی به وضعیت مسلمان مظلوم روهینگیایی به توافق رسیدند.

به گزارش رادیو دری، «مصطفی کمال‌الدین» از مقامات وزارت کشور بنگلادش پس از امضای این دو یادداشت‌تفاهم گفت: میانمار و بنگلادش توافق کردند اقدامات متفاوتی برای بازگشت ایمن و بااحترام روهینگیایی‌ها به کشورشان انجام شود.

«تین مینت» از مقامات وزارت کشور میانمار نیز با تاکید براینکه بیشترین گفت‌وگوها درخصوص توسعه همکاری‌های مرزی و امنیتی و همچنین توقف خروج مسلمانان روهینگیا از میانمار صورت گرفته است، مدعی شد تلاش خواهد شد تا روال طبیعی به استان راخین بازگردد.

از 3 اسد گذشته تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور، بیش از شش هزار نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده‌اند.

استان راخین از سال 1390 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است. یک میلیون مسلمان روهینگیا از حقوق شهروندی در میانمار محروم هستند.

برخی سازمان های بین المللی و کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به دلیل مانع تراشی دولت میانمار تنها توانسته اند برای آوارگان روهینگیایی در بنگلادش کمک های بشردوستانه ارسال کنند.

تاکنون 130 تُن از اقلام امدادی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مردم مسلمان میانمار به بنگلادش ارسال شده است.

 

کلیدواژه