عقرب 21, 1396 08:21 Asia/Kabul
  •  بازداشت هزار و 159 مهاجر و پناهجوی غیرقانونی در ترکیه

ماموران امنیتی ترکیه، هزار و 159 مهاجر و پناهجوی خارجی را که قصد عبور غیرقانونی به یونان، بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی را از طریق ترکیه داشتند، طی هفته گذشته در آب‌های دریای اژه و شهرهای مختلف این کشور دستگیر کردند.

به گزارش شنبه‌شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه؛ پناهجویان دستگیر شده تبعه کشورهای افغانستان، پاکستان، فلسطین، سریلانکا، هند، نپال، عراق، میانمار، مراکش، کامرون، اریتره، سوریه، نیجریه، مالی، مصر، سنگال، آفریقای‌جنوبی و توگو هستند.

ماموران پلیس ترکیه، مهاجران را در آب‌های دریای اژه نزدیک «ازمیر» و شهرهای «ادیرنه»، «کاستامونو» و «چانکری» دستگیر کرده‌اند.

براساس قرارداد امضاء شده بین ترکیه و اتحادیه اروپا در سال گذشته؛ مقرر شده است ترکیه جلوی مهاجرت پناهجویان را به سمت اروپا  بگیرد.

پیش از امضای این قرارداد در سال 2015، بیش از یک میلیون پناهجو از مسیرهای دریایی و زمینی عازم کشورهای اروپایی شدند و صدها نفر از آنان در مسیر مهاجرت در دریا غرق شدند و جان باختند.

سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به ویژه دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل‌های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می‌شود.

کلیدواژه