جدی 20, 1396 09:29 Asia/Kabul
  • وزارت خارجه آمریکا: ترامپ جمعه درباره برجام اعلام نظر می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور روز جمعه تصمیم خواهد گرفت که آیا تعلیق تحریم های ایران را مطابق با توافق هسته ای (برجام) تمدید نماید یا خیر.

به گزارش ایرنا، «دیوید گلدشتاین» David Goldstein خاطرنشان کرد ترامپ پیش از اعلام تصمیم خود با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفتگو خواهد کرد.

«ترامپ»  جمعه‌ آینده بدون توجه به هشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی (تا آن زمان) که در آن ها پایبندی ایران به برجام تاکید شده است از تائید پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام خودداری  و با این کار سرنوشت این توافق را به کنگره سپرد تا درخصوص بازگشت تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. کنگره 60 روز فرصت داشت تا درباره اعمال مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها به موجب برجام متوقف شده است تصمیم‌گیری کند اما هیچ اقدامی در این زمینه نکرد.

ترامپ که تاکنون دو بار تعلیق تحریم های هسته ای ایران را امضا کرده حالا باید روز جمعه برای سومین بار در این باره تصمیم گیری کند؛ در صورتی که ترامپ تحریم های هسته ای ایران را تعلیق نکند، عملا واشنگتن از برجام خارج خواهد شد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از دلو 1394اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همواره بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است، اما جامعه بین الملل و حتی بسیاری از مقامات آمریکایی مخالف  این اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا هستند.

کلیدواژه