جدی 22, 1396 13:46 Asia/Kabul
  • سارا سندرز: ترامپ همچنان برجام را بدترین توافق می داند

سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همچنان برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» را بدترین توافق می داند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «سارا سندرز» Sarah Sanders با تاکید بر اینکه ترامپ معتقد است برجام نواقص زیادی دارد، افزود: دولت آمریکا با کنگره و همپیمانانش کار می کند تا بتواند این نقص ها را برطرف کند.

ترامپ پیشتر نیز بارها بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا)، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک و بد خوانده بود.

ترامپ با ادعای این که این توافق تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام و یا درصورت امکان  لغو آن است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر طرف های برجام اما بارها با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است، خاطر نشان کرده اند؛ این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

«ترامپ»  جمعه‌ 13 اکتبر (13 میزان) نیز بدون توجه به هشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی (تا آن زمان) که در آن ها پایبندی ایران به برجام تاکید شده است از تائید پایبندی ایران به برجام خودداری  و با این کار سرنوشت این توافق را به کنگره سپرد تا درخصوص بازگشت تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. کنگره 60 روز فرصت داشت تا درباره اعمال مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها به موجب برجام متوقف شده است تصمیم‌گیری کند اما هیچ اقدامی در این زمینه نکرد.

ترامپ که تاکنون دو بار تعلیق تحریم های هسته ای ایران را امضا کرده حالا باید امروز (جمعه) برای سومین بار در این باره تصمیم گیری کند؛ در صورتی که ترامپ تحریم های هسته ای ایران را تعلیق نکند، عملا واشنگتن از برجام خارج خواهد شد.

کلیدواژه