حوت 17, 1396 10:44 Asia/Kabul
  • دبیرکل اتحادیه عرب خواستار اجرای توافقنامه آتش بس در سوریه شد

«احمد ابوالغیط­» دبیرکل اتحادیه عرب در افتتاحیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز چهارشنبه در قاهره (پایتخت مصر) خواستار اجرای توافقنامه آتش بس در سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ دبیرکل اتحادیه عرب توقف خونریزی در سوریه و پایبندی به قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس 30 روزه در سوریه را برای نجات جان شهروندان غیر نظامی در غوطه شرقی و دیگر شهرهای سوریه از طریق ورود کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره خواستار شد.

«احمد ابوالغیط­» بحران سوریه با تحولات اخیر آن زخمی عمیق بر قلب امت عربی و اسلامی تلقی و بر ضرورت اجرای توافقنامه آتش بس سازمان ملل ملل متحد در غوطه شرقی در ریف دمشق تاکید کرد.

شورای امنیت سازمان ملل شنبه 24 فوریه قطعنامه‌ای برای اجرای آتش‌ بس 30 روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره در این کشور بخصوص غوطه شرقی تصویب کرد؛ با فشار روسیه، گروه های تروریستی «القاعده»، «جبهه‌النصره»، «داعش» و دیگر گروه هایی که سازمان ملل آن ها را تروریستی شناخته است از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند.

غوطه شرقی منطقه‌ای راهبردی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه است که در اشغال گروه های تروریستی است. گروه های تروریستی مستقر در این منطقه گذرگاه های امن انسانی را که برای خروج غیرنظامیان سوری از غوطه شرقی ایجاد شده، هدف حملات خمپاره ای قرار می دهند. تروریست ها همچنین به طور روزانه از غوطه شرقی، مردم دمشق را با  راکت و خمپاره هدف قرار می دهند.

ارتش سوریه در راستای حمایت از مردم این کشور قصد دارد غوطه شرقی را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند؛ آمریکا و متحدانش از جمله فرانسه و بریتانیا اما تلاش می کنند مانع شکست تروریست ها در غوطه شرقی شوند.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان  برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

کلیدواژه