تهیه پیش‌نویس در مذاکرات آمریکا و اروپا درباره برجام
(last modified 1397-02-03T05:32:19+00:00 )
ثور 03, 1397 10:02 Asia/Kabul
  • تهیه پیش‌نویس در مذاکرات آمریکا و اروپا درباره برجام

یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد، مقام‌های اروپایی و آمریکایی در حال کار برای رسیدن به توافق سیاسی با هدف اصلاح برجام طبق خواسته رئیس‌جمهوری آمریکا هستند.

روزنامه "وال‌استریت‌ژورنال" در گزارشی نوشت، کشورهای اروپایی از چند ماه پیش مذاکراتی را با طرف‌های آمریکا در قالب یک کارگروه مشترک آغاز و تلاش کرده‌اند ضمن درک نگرانی‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا  راهکارهایی را برای مرتفع کردن آن ارائه کنند. 

وال‌استریت‌ژورنال نوشت، پیش‌نویس چهار سند که دیپلمات‌ها گمان می‌کنند در آنها به نگرانی‌های ترامپ پرداخته شده تهیه شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی بر سر تاریخ انقضای برخی از محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران دچار اختلاف هستند.

مقام‌های اروپایی معتقدند این اختلاف را می‌توان با تعیین ملاک‌هایی برای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و هشدار به این کشور درباره هر گونه انحراف این برنامه به سمت مقاصد نظامی حل و فصل کرد.

مقام‌های اروپایی علاقه‌ای به همراهی با ترامپ جهت بازگرداندن خودکار تحریم‌ها به بهانه انجام فعالیت‌های مجاز در برجام ندارند.

غیر از موضوع برنامه موشکی ایران، دیپلمات‌ها در حال بحث درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز هستند. 

ترامپ 12 ژانویه تعلیق تحریم ها را تمدید و برای کشورهای اروپایی ضرب‌الاجل تعین کرد تا 120 روز آینده توافق هسته‌ای را اصلاح کنند و گرنه او آمریکا را از توافق خارج خواهد کرد. 

دونالد ترامپ قرار است 22 ثور آینده تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند.

کلیدواژه