آمریکا نظام حقوق بین‌المللی را تهدید می‌کند
(last modified 1397-07-12T07:35:49+00:00 )
میزان 12, 1397 12:05 Asia/Kabul
  • آمریکا نظام حقوق بین‌المللی را تهدید می‌کند

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، قضات دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد. 

به گزارش چهارشنبه‌شب خبرگزاری آناتولی ترکیه؛ پس از آنکه دیوان بین‌المللی کیفری، دولت آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور (سیا) را به‌سبب نقض حقوق‌بشر، آدم‌ربایی و شکنجه مظنونان محکوم کرد، ترامپ قضات این دیوان را به اعمال تحریم تهدید کرد. 

آمریکا تهدید کرده است که اگر دیوان بین‌المللی کیفری ضد اتباع آمریکا و یا کشورهای متحد این کشور حکم صادر کند، قضات این دیوان و سایر مسئولان آن را تحریم خواهد کرد.

رژیم ترامپ، همه قوانین و پیمان‌های حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند، مشوق و راهگشای نقض حقوق بین‌المللی توسط کشورهای دیگر نیز است. 

دیوان بین‌المللی کیفری رسیدگی به پرونده‌های شکایت از دولت آمریکا و «سیا» در ارتباط با نقض حقوق‌بشر، آدم‌ربایی و شکنجه مظنونان در مقر و زندان‌های سری سیا در افغانستان، رومانی، لهستان و لیتوانی را در سال 2017 به پایان رساند.

دیوان بین‌المللی کیفری برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات ضد بشریت و جنایت جنگی درچارچوب اساسنامه رُم  ۱۵ ژوئن ۱۹۹۸ (25 جوزا 1377) و بر اساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاسیس شد.  

دولت آمریکا به علت هراس از محاکمه و مجازات نظامیان خود در کشورهای دیگر، عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری را رد کرده است.

دیوان بین‌المللی کیفری به علت آنکه آمریکا عضو این دیوان نیست، در محاکمه و مجازات اتباع آمریکا با دشواری‌هایی روبه‌رو است. دیوان بین‌المللی کیفری بر اساس ماده 13 اساسنامه رُم می‌تواند اتباع کشورهای غیر عضو را نیز محاکمه و حکم صادر کند.

کلیدواژه