میزان 25, 1397 09:32 Asia/Kabul
  • مخالفت سناتورهای آمریکایی با فروش سلاح به عربستان

سناتورهای آمریکایی اعلام کردند، در شرایط کنونی به قانون فروش تسلیحات به عربستان رأی نخواهند داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ،«دیان فاینشتاین» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا روز سه شنبه گفت، در این برهه به هیچ طرحی که برای فروش سلاح به عربستان سعودی باشد، رای نخواهد داد و از کمک نظامی آمریکا به عربستان در جنگ یمن هم حمایت نمی‌کند.

فاینشتاین افزود، جهان با ناباوری به گزارش‌هایی نگاه می‌کند که درخصوص قتل و مثله شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد عربستان سعودی منتشر شده است.

«مارکو روبیو» و«جف فلیک» سناتورهای جمهوری خواه ایالت های فلوریدا و آریزونا و از اعضای موثر کمیته‌های روابط خارجه و امور قضایی سنای آمریکا نیز مخالفت های خود را با فروش تسلیحات به عربستان اعلام کردند. 

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه آمریکا در اظهاراتی تند، «محمد بن سلمان» را عامل قتل خاشقچی دانست و خواهان برکناری ولیعهد سعودی شد.

با گذشت دو هفته از ناپدید شدن جمال خاشقچی، شمار حامیان فروش تسلیحات به عربستان در سنای آمریکا ریزش قابل توجهی داشته است.

انتقادات جهانی و بین المللی به ناپدید شدن جمال خاشقچی در حالی است که دولت آمریکا تاکنون از محکومیت ریاض خودداری و تلاش کرده تا از قراردادهای نظامی هنگفت خود با ریاض حراست کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی، قرارداد نظامی و تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با مقام های این کشور امضا کرده بود.

خاشقچی 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رسانه ها چند روز بعد گزارش دادند خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده و جسدش به خارج از کنسولگری منتقل شده است.

کلیدواژه