عقرب 02, 1397 16:21 Asia/Kabul
  • دیدار اجباری پسران خاشقجی با شاه عربستان

دو روز پس از آن که رژیم عربستان سعودی از تصمیم یکی از پسران «جمال خاشقجی» مبنی بر پیگیری قضایی مسأاله قتل پدرش در کنسولگری این کشور اطلاع یافت، شاه و ولیعهد عربستان سعودی با شماری از اعضای خانواده خاشقجی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج آنلاین، «سلمان بن عبد العزیز» شاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور پس از انتقادات اخیر بین المللی علیه رژیم آل سعود، در تلاش برای بازگرداندن آبروی از میان رفته این رژیم، روز سه شنبه با برخی از اعضای خانواده روزنامه نگار منتقد سعودی، دیدار کردند.

دیدار شاه و ولیعهد عربستان با اعضای خانواده خاشقجی سه روز پس از اذعان صریح عربستان به ترور خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول و در حالی انجام شد که عربستان به مدت 18 روز این مسأله را انکار می کرد.

با این حال گروه های حقوق بشری معتقدند که دیدار اعضای خانواده خاشقجی با ملک سلمان و بن سلمان، به اجبار انجام شده است.

همچنین دیدار عالیترین مقام عربستان سعودی با خانواده این قربانی، پس از انتشار گزارش هایی صورت گرفت که نشان می داد این جنایت با آگاهی و اطلاع مسوولان سعودی انجام شده است؛ این مساله را دوربین های مداربسته استانبول ثابت کرده و برخی رسانه های خبری مانند رویترز آن را افشا کرده اند.

- حرکت به سمت محاکمه ریاض

«عبد الله خاشقجی» پسر روزنامه نگار منتقد سعودی روز 28 میزان برای آغاز شکایت درباره قضیه قتل پدرش و پیگیری قضایی این جنایت، راهی واشنگتن شد.

به گفته یک منبع مطبوعاتی در واشنگتن، شماری از خبرنگاران و روزنامه نگاران عرب با هدف کمک به عبد الله در زمینه محاکمه سران سعودی، تلاش داشتند تا با وی دیدار کنند.

برخی منابع فاش کرده بودند که خانواده خاشقجی از بزرگ ترین شرکت وکلای مدافع آمریکایی خواسته است تا شکایتی را علیه ولیعهد عربستان سعودی و گروه وی به دادگاه های آمریکا ارائه دهد.

به گفته این منابع، سه تن از پسران خاشقجی توانسته اند از امارات به آمریکا سفر کرده و با حضور در کنگره این کشور، با برخی از اعضای عالیرتبه مجلس سنا و نمایندگان آمریکا دیدار و گفت وگو کردند.

عبد الله پیش از انتشار روایت عربستان درباره ماجرای قتل خاشقجی، در صفحه اجتماعی توییتر خود، تشکیل فوری یک کمیته مستقل و بی طرفِ بین المللی را برای بررسی حقایق و جزئیات مربوط به ناپدید شدن پدرش را خواستار شده بود.

هم زمان با سفر عبد الله خاشقجی به واشنگتن، ریاض پس از 18 روز انکارِ ارتباطِ خود با ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، رسما به قتل وی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرد.

به دنبال این اعتراف، عربستان سعودی با انتقادات و فشارهای آمریکا و اروپا برای افشای حقیقت درباره خاشقجی، روبرو شد.

به دنبال گسترش موج بازداشت فعالان، دانشمندان و شاهزادگان سعودی که از مخالفان بن سلمان به شمار می رفتند، خاشقجی که به موضعگیری علیه سیاست های ولیعهد عربستان سعودی مشهور بود، این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرد.

وی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول، دیگر از آنجا خارج نشده و ناپدید شد. در این حال آنکارا مدعی است که پیام های صوتی در اختیار دارد که نشان می دهد وی لحظاتی پس از ورود به کنسولگری، به قتل رسیده است.

ملاقاتی تلخ

در حالی که انگشت اتهام به عنوان مظنون اصلی ترور خاشقجی، به سمت ولیعهد عربستان سعودی نشانه رفته است، عصر روز سه شنبه (23 اکتبر) ملک سلمان و بن سلمان در داخل کاخ سلطنتی با اعضای خانواده خاشقجی دیدار کردند.

به گفته برخی گروه های حقوق بشری، «صلاح خاشقجی» به ملاقات با شاه و ولیعهد عربستان سعودی، مجبور شده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در صفحه توییتر خود، تصاویری از ملاقات «سهل بن احمد خاشقجی» و «صلاح بن جمال خاشقجی» را منتشر کرده است.

ملک سلمان در این دیدار مدعی شد که ریاض عاملان قتل جمال خاشقجی را در هر جا که باشند، مجازات خواهد کرد.

هیأت وزیران عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان نیز در بیانیه ای اعلام کرد، اقدامات ریاض درباره موضوع قتل روزنامه نگار سعودی برای مجازات عاملان مستقیم این مساله و مقصران، متوقف نمی شود و شامل اقدامات اصلاحی خواهد بود.

شاه و ولیعهد عربستان ساعاتی پس از سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، با اعضای خانواده خاشقجی دیدار کردند.

اردوغان طی این سخنان تصریح کرد که محاکمه 18 تن از عاملان قتل خاشقجی را در استانبول، به ریاض پیشنهاد داده است.

دادستانی کل عربستان سعودی تاکید کرده است که بازجویی از متهمان بازداشت شده این پرونده که همگی سعودی هستند، تا زمان افشای حقیقت و مجازات عادلانه همه کسانی که در این جنایت دست داشته اند، ادامه دارد.

- آیا خانواده خاشقجی تحت فشار قرار گرفته است؟

هنوز درباره این که ملک سلمان هنگام دیدار با خانواده خاشقجی از آنها خواسته است تا در کنار ریاض قرار گرفته و روایت رسمی آل سعود درباره قضیه خاشقجی را تایید کنند،  گزارشی منتشر نشده است.

اما پرسشی که مطرح است این است که آیا ریاض برای جلوگیری از اقدامات قضایی عبد الله خاشقجی علیه عربستان سعودی در واشنگتن، خانواده خاشقجی را تحت فشار قرار داده است؟

شورای ژنو که یک سازمان بین المللی حقوق بشری است در گفت وگو با الخلیج آنلاین، اخبار منتشر شده درباره ممنوعیت سفر اعضای خانواده خاشقجی و پسرش صلاح به خارج از عربستان و اجبار وی برای دیدار با شاه و ولیعهد عربستان و دریافت پیام تسلیت از سوی آنها را محکوم کرد.

در این رابطه شایعاتی نیز منتشر شده است که از جمله آن مطالب منتشر شده در توییتر «عمر بن عبد العزیز» فعال مخالف سعودی مقیم کاناداست.

این فعال سعودی چند روز پس از ناپدید شدن خاشقجی در صفحه اجتماعی خود نوشت، پس از خروج خاشقجی از خاک عربستان، سران ریاض اعضای خانواده وی را ممنوع الخروج کردند.

عمر بن عبد العزیز با اشاره به این که خاشقجی شخصا این اطلاعات را در اختیار وی قرار داده است، اِعمال فشار بر سران سعودی برای خروج اعضای خانواده خاشقجی از عربستان و تأمین امنیت آنها را خواستار شد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا نیز فاش کرد، سران سعودی از سه ماه پیش با ابطال گذرنامه پسر خاشقجی، از خروج وی از خاک عربستان جلوگیری می کنند.

سی ان ان روز 21 میزان به نقل از منابع نزدیک به خانواده خاشقجی گزارش داد، صلاح پسر بزرگ جمال خاشقجی، نمی تواند به خارج از عربستان سفر کند.

این شبکه تلویزیونی به دلایل ممنوعیت سفر وی به خارج از عربستان اشارهای نکرد.

به گفته این منابع، صلاح اکنون در جده زندگی می کند و در حالی که دیگر اعضای خانواده خاشقجی از جمله مادر و دخترش در دبی اقامت دارند.

 

کلیدواژه