عقرب 03, 1397 12:22 Asia/Kabul
  • هشدار پوتین به آمریکا درباره خروج از پیمان هسته‌ای

رئیس جمهوری روسیه گفت: اگر آمریکا از «پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج شود، روسیه مجبور می‌شود پاسخی متناسب به‌این اقدام دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد: بتواند در نشست پاریس با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره خروج این کشور از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد گفت وگو کند.

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» Dmitry Peskov سخنگوی کاخ‌کرملین با خطرناک توصیف کردن اقدام آمریکا برای خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، گفت: اگر آمریکا از این پیمان خارج شود، مسکو اقداماتی برای حفاظت از منافع خود اتخاذ خواهد کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند.

در صورتی که آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شود، این نخستین پیمان مهم کنترل تسلیحاتی خواهد بود که ترامپ آن را زیر پا می‌گذارد.

روسیه و آمریکا یکدیگر را به پایبند نبودن به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم می‌کنند. این دو کشور در ژوئن 1987 در واشنگتن این پیمان را امضاء کردند و آن را از سال ۱۹۸۸ به اجرا درآوردند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، دو طرف این پیمان را از استقرار موشک‌های بالستیک و کروز در اروپا منع می‌کند. 

آمریکا با توسل به بهانه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه و حتی تهدید این کشور به حمله نظامی پرداخته است.

کلیدواژه