قوس 17, 1397 19:59 Asia/Kabul
  •  جنبش جلیقه زردها، وال استریت اروپا

به رغم عقب نشینی دولت مکرون در مقابل مردم معترض فرانسه، تظاهرات جلیقه زردها در این کشور شدت یافته و به چند کشور دیگر اروپایی نیز گسترش یافته است.

ده ها هزار معترض، تظاهرات موسوم به «جلیقه زردها» را امروز شنبه نیز در سراسر این کشور برگزار کردند. برخی جلیقه زردها با حمله به تعدادی از فروشگاه ها در پاریس شیشه های فروشگاهها را شکستند. یک خودرو نیز نزدیک خیابان شانزلیزه به آتش کشیده شد. 

بر اساس گزارش منابع خبری، ۸۰ خودروی زرهی برای سرکوب تظاهرات جلیقه‌ زردها در خیابان های پاریس مستقر شده اند. 

معترضان در پاریس با استفاده از سنگ به سمت نیروهای ضدشورش پلیس حمله کردند و با آنان درگیر شده اند. معاون وزیر کشور فرانسه اعلام کرد هزار نفر در تظاهرات امروز بازداشت شده اند.

در همین حال، تظاهرات جلیقه زردها به دیگر کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده است. در هلند، معترضان با پوشیدن جلیقه های زرد و تجمع در میادین اصلی شهرهای لاهه، آمستردام و روتردام خواستار استعفای نخست وزیر این کشور شدند. 

معترضان با سر دادن شعارهایی همچون «روته استعفا» و «روته گم شو» از «مارک روته»، نخست وزیر هلند خواستند تا از سمت خود کناره گیری کند. معترضان هلندی در این تظاهرات تغییر سن بازنشستگی، سیاست مهاجرتی و هزینه های آموزشی و بهداشتی را در هلند خواستار شدند. 

در بلژیک که پس از فرانسه طی هفته های اخیر شاهد بیشترین اعتراض ها بود، مخالفان سیاست‌های دولت بار دیگر در بروکسل، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش منابع خبری، پلیس بیش از ۱۰۰ معترض را در بلژیک بازداشت کرده است. در همین حال، پلیس بلژیک با استفاده از گاز اشک‌ آور و ماشین‌ های آب‌ پاش معترضان را متفرق و تمامی راه‌های منتهی به منطقه نهادهای اتحادیه اروپا در میدان شومان را نیز مسدود کرده است. معترضان بلژیکی خواستار استعفای «شارل میشل» و امانوئل ماکرون سران دو کشور بلژیک و فرانسه شدند.

تظاهرات گسترده جلیقه زردها در فرانسه با واکنش رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری ترکیه و آمریکا مواجه شد. اردوغان گفت: وقایع روی داده نشان می دهد که اروپا در تامین دموکراسی، حقوق بشر و آزادی ناموفق بوده است.

دونالد ترامپ نیز تلاش کرد از تظاهرات فرانسه سوء استفاده سیاسی کند و در حالی که معترضان فرانسوی به افزایش مالیات سوخت اعتراض دارند، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که مردم فرانسه با توافق آب و هوایی پاریس مخالف هستند و مثل آمریکایی ها ترامپ را می خواهند.  

به نظر می رسد نگرانی دولت های اروپایی از تبدیل تظاهرات جلیقه زردها به «جنبش اشغال وال استریت» دیگری در این قاره ، عملا در حال تحقق است. جنبش ضد سرمایه داری موسوم به «جنبش اشغال وال استریت» در سال 2011 از آمریکا آغاز شد، اما به بیش از 80 کشور جهان در آمریکا، اروپا و آسیا سرایت کرد. 

 

کلیدواژه