پایان غیرمنتظره سفر وزیرخارجه آمریکا به خاورمیانه
(last modified 1397-10-25T07:52:31+00:00 )
جدی 25, 1397 12:22 Asia/Kabul
  •  پایان غیرمنتظره سفر وزیرخارجه آمریکا به خاورمیانه

سفر دوره ای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که از 18 جدی آغاز شده بود به طور ناگهانی در 24 جدی پس از دیدار از عمان به پایان رسید . وزیر خارجه آمریکا که قرار بود بعد از عمان عازم کویت شود، سفرش را به این کشور را منظور شرکت در یک مراسم تشییع‌جنازه خانوادگی لغو کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا در چارچوب اهداف مختلفی صورت گرفت .با این حال دو هدف مهم این سفر، اطمینان به شرکای منطقه ای آمریکا در باره تداوم سیاست کنونی واشنگتن و تشدید ایران هراسی با تهدید آمیز جلوه دادن سیاست ها و نفوذ منطقه ای ایران بود .

در عین حال پمپئو سعی کرد در جریان این سفر اختلافات شدید بین قطر با عربستان و امارات را مرتفع سازد، اما ظاهرا این تلاش بی ثمر ماند.

 اما درباره هدف نخست یعنی اعتماد سازی در باره تعهد دولت ترامپ به سیاست های کنونی خود در خاورمیانه، پمپئو به ویژه با اشاره به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر تغییر نیافتن رویکرد واشنگتن در منطقه تاکید کرد .

از دیدگاه وزیر خارجه آمریکا، اصول سیاست خاورمیانه ای آمریکا که مبتنی بر مقابله با آنچه اقدامات تهاجمی ایران نامیده و نیز تعهد واشنگتن به حفظ ثبات خاورمیانه و حفاظت از اسرائیل، همچنان بدون تغییر باقی خواهد ماند .

تاکید پمپئو بر تداوم حضور آمریکا در منطقه ،به خوبی نشان می‌دهد شرکای واشنگتن تا چه میزان نگران این اتفاق هستند و پمپئو تلاش کرده با وعده‌های غیرواقعی، به این کشورها امید دهد.

 هدف مهم دیگر پمپئو از سفر منطقه ای اش که  آن را از اردن آغاز کرد این بود تا در این کشور و هفت پایتخت دیگر منطقه درباره تحریم ایران و مقابله با آنچه کاخ سفید اقدامات بی ثبات کننده تهران می داند به رایزنی و گفت وگو بپردازد.

با این حال تحقق این هدف بسیار بعید و دور از دسترس است .به ویژه اینکه یکی از جنبه های مهم کاهش نفوذ منطقه ای ایران از دیدگاه واشنگتن ، خروج ایران و نیروهای همپیمان آن از سوریه است .

آمریکا خود به دشواری زیاد تحقق این هدف آگاه است و موفقیت در طرح مقابله با نفوذ ایران را امری دشوار می داند. در این راستا پمپئو در مصاحبه ای با تارنمای «واشنگتن فری بیکن»در22 جدی ادعای واشنگتن مبنی بر تلاش برای خارج کردن «همه نیروهای ایرانی از سوریه» را یک «هدف بلندپروازانه» خواند.

با این حال پمپئو تلاش کرد تا با تشدید ایران هراسی ، زمینه را برای تشکیل ناتوی عربی فراهم و سران این کشورها را متقاعد کند از جیب خودشان برای مقابله با ایران هزینه کنند، اما اختلافات بین کشورهای عربی، بزرگ‌ترین مانع برای تشکیل ناتوی عربی تلقی می شود.

درعین حال وی سعی کرد تا با دیدار از این کشورها ، مقامات ارشد آنها را برای شرکت در کنفرانس لهستان که قرار است در24 و 25 دلو 1397 با محوریت مقابله با نفوذ ایران تشکیل شود متقاعد کند تا به زعم خود جبهه ای بین المللی برای فشار به ایران تشکیل دهد.

پمپئو هدف از این کنفرانس را باصطلاح ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان کرد. با این همه وزرای خارجه کشورهایی که قرار است در این کنفرانس شرکت کنند ، مجموعه ای نامتجانس و دارای اختلافات زیاد هستند که بعید به نظر می رسد نشست آنها خواسته آمریکا درمورد ایجاد اجماع علیه ایران را برآورده کند.

"محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه ایران در واکنش به اعلام برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در پولند با انتشار توییتی به کشور میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند و ایران قوی تر از همیشه است.

 به رغم تلاش های دولت ترامپ برای اینکه نقش و نقوذ منطقه‌ای ایران را امری منفی جلوه دهد‌، اما اکنون حتی متحدان اروپایی واشنگتن نیز بر اهمیت نقش ایران در ثبات خاورمیانه اذعان می‌کنند.

 

کلیدواژه