جدی 29, 1397 10:41 Asia/Kabul
  • طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان

21 عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن تمام کمک‌های امنیتی و فروش سلاح این کشور به عربستان فوراً متوقف خواهد شد.

به گزارش رادیو دری، این پیش نویس در واکنش به اقدام ریاض در قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه  آماده شده است.

رئیس دموکرات کمیسیون قوانین مجلس نمایندگان آمریکا که از جمله نمایندگان حامی این طرح است، جمعه شب گفت: اقدام عربستان در استفاده از ساختمان دیپلماتیک به عنوان اتاق شکنجه نه تنها اهانت به ارزش‌های بین‌المللی، بلکه اهانت به اصول انسانی است.

"جیمز مک گاورن" Jim McGovern  با بیان اینکه  مجلس سنا با اجماع این جنایت هولناک عربستان را محکوم کرده اما مجلس نمایندگان هنوز در این زمینه سکوت کرده است خاطرنشان کرد زمان آن فرا رسیده است که مجلس نمایندگان به روشنی اعلام کند که چنین وحشی گری تاوانی دارد.

طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان در حالی است که دولت آمریکا تاکنون از محکومیت ریاض خودداری و تلاش کرده تا از قراردادهای نظامی هنگفت خود با ریاض حراست کند.

روزنامه واشنگتن پست  اخیرا در گزارشی اعلام کرد،  واشنگتن و ریاض تلاش می کنند قتل "خاشقجی" را به گونه ای تفسیر کنند که نقش "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان در آن انکار شود.

"جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی 19 اکتبر، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، "خاشقجی" در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

"جمال خاشقجی" در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

کلیدواژه