وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا توسط روسیه و چین
(last modified 1397-11-07T04:14:58+00:00 )
دلو 07, 1397 08:44 Asia/Kabul
  • وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا توسط روسیه و چین

روسیه و چین از طرح شدن پیش نویس بیانیه پیشنهادی آمریکا ضد ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل متحد ممانعت کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چین و روسیه در نشست روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، مطرح شدن پیش نویس بیانیه مورد نظر آمریکا را با مضمون اعلام حمایت از خوان گوایدو  رهبر مخالفان ونزوئلا، وتو کردند.

در این پیش نویس، انتخابات اخیر ریاست جمهوری ونزوئلا نامشروع قلمداد و دولت مادورو به توسل به زور علیه مخالفان متهم شده بود.

براساس این گزارش، در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، روسیه با همراهی و حمایت چین، همه عبارات اشاره شده را از پیش نویس بیانیه مورد بحث حذف کرد و به روند تلاش ها برای تصویب آن پایان داد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن مخالف با دستور کار شورای امنیت درباره ونزوئلا گفت آمریکا از کودتا در ونزوئلا حمایت می‌کند.

متقابلا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را رئیس جمهوری این کشور نامید و خواستار حمایت از وی شد اما این نلاش های پمپئو بی نتیجه ماند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، روز چهارشنبه گذشته با نادیده گرفتن روند انتخابات و دولت قانونی ونزوئلا، "خوان گوآیدو" رهبر مخالفان وابسته به امریکا را در ونزوئلا ،به عنوان رئیس جمهوری این کشور به رسمیت شناخت.

ونزوئلا از کشورهای مخالف سلطه جویی واشنگتن در آمریکای لاتین است که با تحریم‌های اقتصادی، تهدیدهای امنیتی- نظامی و تلاش های براندازانه واشنگتن مواجه شده است.

 

 

کلیدواژه