دلو 21, 1397 09:36 Asia/Kabul
  •  مادورو: هدیه‌های آمریکا باعث ویرانی افغانستان، لیبی، عراق و سوریه شده است

رئیس‌ جمهور ونزوئلا روز شنبه با تمسخر کمک‌های آمریکا به کشورش، تاکید کرد هدیه‌های واشنگتن پیش از این، افغانستان، عراق، سوریه و لیبی را ویران کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "نیکلاس مادورو" در گفت وگو با خبرنگاران کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه آمریکا به ونزوئلا،  را «مسموم» توصیف و با ورود آن به خاک ونزوئلا مخالفت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا، آمریکا را به تلاش برای نابودی استقلال و حاکمیت ملی کشورش به بهانه رساندن کمک‌های انسانی متهم کرد و گفت: کمک های واشنگتن، پوششی برای پنهان کردن جنایت های آمریکا است.

رئیس‌ جمهور ونزوئلا همچنین با تاکید بر اینکه کاراکاس برای هر اقدامی در مسیر گفت وگو و تفاهم بین ونزوئلایی‌ها آماده است گفت: اتحادیه اروپا در برابر بحران ونزوئلا ناشنوا شده است و فقط سناریوی مورد نظر راستگرایان افراطی را می‌شنود.

"ماکسیم ویواس" نویسنده و پژوهشگر مسائل آمریکای لاتین نیز اخیرا تاکید کرد تلاش آمریکا برای ارسال کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه به ونزوئلا، ماهیتی غیربشردوستانه دارد و صرفا پوششی برای ارسال سلاح به دست مخالفان دولت ونزوئلا است.

آمریکا  و متحدانش در هفته های اخیر با حمایت از رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال انجام کودتا در این کشور هستند.

"خوان گوایدو"  رهبر مخالفان دولت ونزوئلا چهارشنبه 3 دلو 1397 با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش، خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند؛ اقدامی که دولت  و ملت ونزوئلا آن را کودتا علیه "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور منتخب مردم برشمردند.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، روسیه، چین، کوبا، ترکیه، آفریقای جنوبی و اروگوئه هم این رفتار آمریکا را محکوم و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تأکید کرده اند.

آمریکا و متحدانش با اعمال تحریم و  حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا تلاش می کند دولت قانونی این کشور را که رویکردی ضد آمریکایی دارد سرنگون کنند.

 

کلیدواژه