بیانیه پایانی نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی
(last modified 1397-11-26T06:53:55+00:00 )
دلو 26, 1397 11:23 Asia/Kabul
  •  بیانیه پایانی نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی

سران ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست سوچی بر عزم خود برای تقویت همکاری برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه، بازگشت آوارگان سوری و بازسازی این کشور، تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز پنج شنبه، در پایان چهارمین نشست خود با موضوع سوریه که در شهر سوچی برگزار شد، در بیانیه مشترکی تاکید کردند که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه طبق اصول منشور ملل متحد، پای بندی مستحکم و مستمر دارند.

در این بیانیه با اشاره به اوضاع میدانی کنونی در سوریه به ویژه پس از نشست سپتامبر ۲۰۱۸ تهران آمده است، ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای راه اندازی هرچه زودتر کمیته قانون اساسی از طریق توافق بر سر ترکیب آن و نیز ارایه توصیه هایی برای تدوین آیین کار تاکید دارند.

بیانیه همچنین اهمیت هماهنگی با طرف های سوری و «گیر پدرسن»  فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه را یادآور شده است.

بیانیه، ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری، تعامل طرف های ذی ربط از جمله  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را در این زمینه مثبت ارزیابی کرده است. 

روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه مشترک خود تصریح کردند منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق فرایند سیاسی سوری- سوری طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل می‌توان به آن پایان داد.

بیانیه سوچی همچنین اقدام تروریستی چهارشنبه شب در جنوب شرق ایران را محکوم و با خانواده های شهدا و مجروحان آن و نیز مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرده است.

روحانی، پوتین و اردوغان همچنین توافق کردند که نمایندگانشان مسوولیت برگزاری نشست سوری آستانه پایتخت قراقستان را در آوریل ۲۰۱۹ (حمل 1398) ایفا کنند. 

چهارمین اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه با موضوع سوریه و مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای امروز پنجشنبه در شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد.

 

کلیدواژه