جوزا 09, 1398 11:20 Asia/Kabul
  • ریابکوف: آمریکا نمی‌تواند ایران را به زانو در بیاورد

معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در تهران گفت: آمریکایی ها قادر به تسلیم کردن ایران نیستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "سرگئی ریابکوف" تصریح کرد، اگر آمریکایی ها تصور می کند می توانند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تسلیم شدن کنند، مرتکب اشتباه بزرگی شده اند.

آمریکا بعد از خروج از برجام، کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران اخیرا با تأکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند ایران را به زانو درآورد، تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران قطعاً پیروز میدان مبارزه با آمریکا است.

"ریابکوف" همچنین به کانال ویژه تجارت اروپا با ایران موسوم به "اینستکس" INSTEX اشاره کرد و گفت: مسکو از اتحادیه اروپا می خواهد تا شفافیت مکانیسم مالی معامله با ایران برای کشورهای ثالث از جمله روسیه را تضمین کند.

اروپا پنجشنبه 31 ژانویه بالأخره پس از ماه‌ها، رسما راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران موسوم به "اینستکس" را اعلام کرد؛ این کانال مالی اما هنوز اجرایی نشده است.

می 2018، همزمان با خروج آمریکا از برجام، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد. از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق می انداخت.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه