سرطان 16, 1398 08:10 Asia/Kabul
  •  گفت‌ وگوی تلفنی

کاخ سفید روز شنبه در بیانیه ای از گفت وگوی تلفنی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور با "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا درباره ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید اعلام کرد "ترامپ" و "ترزا می" در این گفت‌ وگوی تلفنی علاوه  بر ایران، درخصوص روابط دوجانبه و مسائل دیگر از جمله اعمال تحریم های جدید علیه سوریه و خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیز رایزنی کرد‌ه اند.

این گفت و گو تلفنی در آستانه پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا برای انجام تعهدات‌ برجامی‌اش  صورت گرفت.

ایران 18 ثور 1398، در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند. ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام همچنین 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های جدیدی در جهت کاهش تعهداتش به برجام برخواهد داشت.

فرصت 60 روزه ایران به اروپا امروز (یکشنبه ) به پایان می رسد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا در 18 ثور 1397 از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

 

کلیدواژه