اسد 22, 1398 08:14 Asia/Kabul
  • شیخ زکزاکی برای درمان به هند می رود

رهبر شیعیان نیجریه عصر امروز دوشنبه به وقت محلی برای پیگیری درمان خود به هند سفر می کند.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه «پانج»، شیخ ابراهیم زکزاکی امروز از ایالت کادونای نیجریه عازم فرودگاه ابوجا، پایتخت این کشور شد و تا ساعتی دیگر برای پیگیری درمان خود به هند سفر می کند.

شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش 13 دسامبر 2015( 22 قوس 1394) در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا"  بازداشت شدند. در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کردند.

دادگاه عالی نیجریه دسامبر 2016 حکم آزادی فوری شیخ زکزاکی را صادر و ارتش و سازمان‌های امنیتی نیجریه را به پرداخت 150 هزار دلار غرامت به خانواده وی محکوم کرد اما ارتش و این سازمان ها ضمن امتناع از اجرای این حکم، شیخ زکزاکی را همچنان در بازداشت نگه داشتند.

در ماه های اخیر که اوضاع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواستار آزادی رهبر شیعیان نیجریه شده اند.

ده‌ها پزشک از هفت کشور جهان در نامه‌ای به دولت نیجریه، وضعیت بد جسمانی شیخ زکزاکی را یادآور و خواستار درمان هرچه زودتر وی شدند.

دولت نیجریه همواره برای صدور مجوز سفر شیخ "ابراهیم زکزاکی" و همسرش به هند برای گذراندن مراحل درمان، مانع تراشی کرده است.

 

کلیدواژه