اسد 24, 1398 09:25 Asia/Kabul
  • تاکید جانشین موگرینی بر لزوم حفظ برجام

مسئول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برلزوم ادامه تلاش ها برای حفظ توافق هسته‌ای برجام تاکید کرد.

«جوزف بورل» که قرار است به زودی به عنوان جانشین «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز به کار کند، در یادداشتی در روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" نوشت: باید بستر مذاکرات جدیدی را فراهم کنیم تا برجام را احیا کند.

بورل با یادآوری این که برجام حاصل مذاکراتی بسیار طولانی است، افزود: هدف اصلی این توافق صرفاً پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران بود و بسیاری مسائل دیگر از مذاکرات این توافق کنار گذاشته شدند.

مسئول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: در دنیایی که توافقات مربوط به منع اشاعه هسته‌ای رو به فروپاشی هستند و سازمان‌های مسئول تعهدات چندجانبه هدف حمله قرار می‌گیرند، برجام، این سرمایه عظیم باید حفظ شود. 

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا مه 2018 به طور رسمی خروج این کشور را از برجام اعلام کرد و تحریم های ضد ایرانی را بازگرداند.

کشورهای اروپایی به رغم مخالفت سیاسی و دیپلماتیک با این اقدام ترامپ، اقدام عملی موثر و کافی در اجرای تعهدات خود برای حفظ منافع ایران در مقابل تحریم های آمریکا انجام ندادند.

جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد، مه 2019، تعهدات برجامی خود را کاهش و در دو گام، میزان اورانیوم غنی شده و سطح غنی سازی آن را افزایش داد. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است اگر اروپا همچنان منفعلانه عمل کند، ایران در ماه سپتامبر، گام سوم کاهش تعهدات برجامی را اجرا خواهد کرد.

کلیدواژه