فرانسه دوباره خواستار مذاکره ایران و آمریکا شد
(last modified 1398-07-11T06:34:18+00:00 )
میزان 11, 1398 11:04 Asia/Kabul
  • فرانسه دوباره خواستار مذاکره ایران و آمریکا شد

وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه باردیگر خواستار مذاکره میان ایران و آمریکا شد.

به گزارش ایرنا، "ژان - ایو لودریان" بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپایی ها در قبال این توافق بین المللی از تهران و واشنگتن خواست از فرصت‌ کوتاهی که تا زمان اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران باقی مانده است،‌ برای مذاکره با یکدیگر استفاده کنند.

"امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه نیز در جریان برگزاری هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک قصد داشت مقدمات دیدار "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران و "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا را فراهم کند اما رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، ایران در فضای  تحریم و فشار حداکثری، حتی در قالب 1+5 نیز با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی از جمله  "دونالد ترامپ" رئیس جمهور و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا در ماه های اخیر بارها مدعی شده‌اند به دنبال مذاکره با ایران هستند.

ترامپ و مقامات ارشد دولت او در حالی مدام دم از مذاکره با ایران می‌زنند که واشنگتن سال گذشته به صورت غیرقانونی از برجام که چندین سال براى تحقق آن مذاکره شده بود، خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 26 ژوئن/5سرطان در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه قضاییه، هدف اصلی پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند بنابراین می خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می خواهند سر ملت بیاورند.

"ترامپ" سه شنبه 8 می 2018(18ثور1398) به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه