میزان 16, 1398 10:13 Asia/Kabul
  •  ترکیه: مقدمات برای حمله به شرق فرات انجام شده است

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای با بهانه اینکه برای حفظ ثبات منطقه باید منطقه امن و گذرگاه صلح در شمال سوریه ایجاد شود، اعلام کرد، مقدمات برای عملیات نظامی در شرق فرات انجام شده است.

اعلام فراهم شدن مقدمات حمله ارتش ترکیه به شرق فرات در حالی است که با وجود هشدارهای بین المللی، منابع سوری دوشنبه شب از حمله نیروهای ارتش ترکیه به منطقه "تل الطویل" در منتهی الیه شمال شرق استان مرزی "حسکه" خبر دادند.

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه، همزمان با حمله ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه هشدار داد، این اقدام باعث به خطر افتادن تلاش های سیاسی برای حل بحران این کشور می‌شود.

پیش از این روسیه و اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم مقامات آنکارا برای حمله به شمال شرقی سوریه تاکید کرده بودند، ترکیه باید در هر شرایطی به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

در همین حال "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در گفت وگوی تلفنی با "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، توافق آدانا را بهترین راه حل برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی های آنها دانست.

در سال 1998  با افزایش فعالیت های سیاسی، نظامی و سازماندهی حزب کارگران ترکیه «پ.ک.ک» در شمال سوریه، توافقنامه‌ای میان دو طرف(ترکیه - سوریه) برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا رسید که به نام «توافقنامه آدانا» مشهور شد.

با وجود مخالفت های بین المللی شنبه گذشته "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد.

پس از تهدید اخیر رئیس جمهوری ترکیه درباره اجرای عملیات قریب الوقوع در شرق فرات، ارتش این کشور تجهیزات نظامی جدیدی را در مرزهای ترکیه با سوریه مستقر کرد.

کردهای سوریه  نیز از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبرداده اند.

شرق رود فرات محل استقرار یگان های مدافع خلق سوریه "ی پ گ" است که مورد حمایت آمریکا هستند و دولت آنکارا این نیروهای کرد را تروریست می خواند.

دمشق بارها عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را اقدامی اشغالگرانه خوانده و آن را محکوم کرده است.

 

 

کلیدواژه