اسلام و کرامت انسانی (2)
(last modified 1395-05-20T10:55:07+00:00 )
اسد 20, 1395 15:25 Asia/Kabul
  • اسلام و کرامت انسانی (2)

حضرت علی (ع) در بحث کرامت انسانی به دوست و یار خود، مالک اشتر، هنگامی که او را به حکمرانی مصر منصوب کرد ، چنین نوشت: " در عمق دل خویش مردم را دوست داشته باش. برای مردم چون درنده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شمارد؛ چون آنها دو صنف اند: یا برادر دینی تو می باشند ، یا اگر مسلمان نیستند، در خلقت مانند تو یک انسان هستند."

 

   کرامت معانی مختلفی اعم از عزت، شرافت، مبرا بودن از فرومایگی و استحقاق احترام را در بر دارد. برخی از این معانی نشانگر جایگاه اجتماعی، سیاسی ، دینی و یا حتی خانوادگی انسان است. مانند کرامت و شأن یک مقام علی رتبه، و یا کرامت یک مومن و یا کرامت پدر که با توجه به عملکرد خود، قابلیت افزایش و یا کاهش دارد. به این نوع کرامت، کرامت اکتسابی می گویند. اما برخی دیگر از این معانی، به انسانیتِ انسان بر می گردد، که در انسان ذاتی بوده و قابل وضع ، سلب و یا تغییر نیست. این نوع کرامت، همان کرامت ذاتی و حیثیت طبیعی انسان است و مادامی که انسان با اختیار خود به جهت ارتکاب به خیانت و جنایت بر خویشتن و دیگران آن را از خود سلب نکند، از این صفت شریف برخوردار است.

و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم !

 

این دیدگاه اسلامی با دیدگاهی که امروز در غرب حاکم است کمی متفاوت است. به عقیده فیلسوفانی چون امانوئل کانت، کرامت انسانی، حیثیت و ارزشی است که تمام انسان ها به جهت استقلال ذاتی و توانایی اخلاقی که دارند، به طور ذاتی و یکسان از آن برخوردارند.* این نوع کرامت، با عقلانیت خود آگاه انسان، ارتباط  تنگاتنگی دارد. بنابراین افرادِ فاقدِ توانایی عقلانی و اخلاقیِ لازم را  شامل نمی شود. در حالیکه در اسلام کرامت ذاتی به آن نوع شرافت و حیثیتی گفته می شود که تمام انسان ها به دلیل داشتن قابلیت انعکاس همه صفات و اسماء خدا، به طور فطری، از آن برخوردار هستند. لذا حتی جنینی که مراحل رشد خود را که در قرآن ذکر شده ، طی کرده است، با دمیده شدن روح الهی در آن،  صاحب کرامت ذاتی شده و شایسته برخورداری از شخصیت انسانی است. از همین رو سقط این جنین ، به منزله قتل بوده و دیه قتل او، دیۀ کامل یک انسان خواهد بود.

  حضرت علی (ع) در بحث کرامت انسانی به دوست و یار خود، مالک اشتر، هنگامی که او را به حکمرانی مصر منصوب کرد ، چنین نوشت: " در عمق دل خویش مردم را دوست داشته باش. برای مردم چون درنده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شمارد؛ چون آنها دو صنف اند: یا برادر دینی تو می باشند ، یا اگر مسلمان نیستند، در خلقت مانند تو یک انسان هستند." بر این اساس انسان از آنجا که انسان است، حرمت و کرامت دارد. لذا ازنظر حقوقی هیچ فرقی بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست و همه دارای حقوق مساوی اند. اسلام و ایمان به خدای یگانه ، کمال انسانی را به همراه دارد، اما نسبت شهروندی و زندگی اجتماعی، تاثیری بر حقوق افراد ندارد. از این رو، حضرت می فرماید: "از ته دل به همه محبت و لطف کن." این همان است که خداوند در آیه 70 سوره اسرا می فرماید: « و به درستی که ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم...." امام علی (ع) در سخنان دیگری ضمن بی اصالت شمردن بردگی در اسلام ، کرامت عمومی انسان ها را که همان آزادی و آزادگی است، تأیید نموده و می فرماید:" ای مردم! حضرت آدم(ع) نه بنده ای به وجود آورده و نه کنیزی، بلکه همه مردم آزادند. "