منشور آسمانی: قرآن از نگاه قرآن (20)
(last modified Tue, 13 Jun 2017 09:42:50 GMT )
جوزا 23, 1396 14:12 Asia/Kabul
  • منشور آسمانی: قرآن از نگاه قرآن (20)

 ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، توجه شما را به شنیدن برنامه ای دیگر از مجموعه «منشور آسمانی» جلب می کنیم.

یکی از موضوعات مهمی که در قرآن قابل توجه است "ویژگیهای خاص پیامبر" می باشد. هرچند نعمت نبوت براساس مشیت الهی به گروهی از برگزیدگان درگاهش اختصاص یافته است ولی این بدان معنی نیست که انبیاء از نظر فضایل دریک سطح قرار دارند. قرآن کریم دراین زمینه در بخشی از آیه 253 سوره بقره به صراحت می فرماید: " آنان پیامبرانی هستند که بعضی را بر بعضی برتری بخشیدیم."

از مجموع آیات قرآن در مورد سلسله انبیاء اینگونه استنباط می شود که گذشته از فضایل مشترک پیامبران اولو العزم در مواردی مانند دریافت وحی ، کتاب آسمانی ، مصونیت از گناه و خطا (عصمت)، معجزه، آگاهی نسبی به علوم غیبی و موارد دیگر رسول گرامی اسلام (ص) دارای فضایل خاص و ویژه ای است که هیچ یک از انبیاء از آن برخوردار نبوده واختصاص به پیامبر عالیقدر اسلام (ص ) دارد که سعی می کنیم بطور اختصار باتوجه به وقت برنامه آنها را مطرح کنیم.

 نخستین فضیلتی که می توان در خصوص رسول گرامی اسلام (ص) در مقایسه با سایر انبیاء بیان داشت اینست که خداوند پاره ای انبیاء را با نام مورد خطاب قرارداده و می فرماید: یا نوح ، یا موسی، یا داوود ....ولی به منظور تکریم خاص پیامبراسلام (ص) آن حضرت را بدون ذکر نام مورد خطاب قرار داده و با عباراتی مانند یاایها الرسول، یا ایهاالنبی و غیره با او سخن گفته است. لازم به یاد آوری است که در قرآن چهار بار نام محمد و یکبار هم نام احمد بکار رفته است ولی هیچ کدام از آنها جنبه خطابی ندارد. 

مورد دیگر به حوزه جغرافیایی رسالت پیامبران مربوط می شود و اینکه ماموریت و رسالت تمام انبیاء در یک محدوده جغرافیایی، زمانی و خطاب به قومی خاص بوده است ولی رسالت پیامبر (ص) نه تنها در هیچ محدوده ای نمی گنجد بلکه رسالت او جهانی و تا پایان تاریخ حیات بشری است. قرآن کریم دراین باره می فرماید: و ما تو را جز بشارت دهنده و بیم دهنده برای تمام مردم نفرستادیم ولی بیشتر مردم نمی دانند. (سبأ/ 28)

فضیلت دیگر رسول گرامی اسلام (ص) اینست که هرکدام از انبیاء الهی به تناسب موقعیت و جایگاهشان در پیشگاه خداوندی عنوانی یافتند؛ حضرت ابراهیم خلیل الله، حضرت موسی (ع)کلیم الله ، حضرت عیسی (ع ) روح الله . ولی پیامبر عالیقدر اسلام (ص) از عالم ملک به جهان ملکوت عروج نمودند و به خلوتگه راز خداوندی راه یافت، بگونه ای که قرآن می فرماید :" سپس نزدیک شد و فرود آمد ، سپس فاصله اش به مقام قرب الهی ) به مقدار دو کمان نزدیک تر شد . (نجم 9-8) 

همچنین خدای بزرگ به تمام پیروان، پیامبران دستورداده است که آنها را دوست بدارند و از آنان پیروی کنند ولی بطور اختصاصی، محبت پیامبر (ص) را در امتداد محبت خود قرار داده است و به رسول خود چنین فرمان می دهد:" بگو ، اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست داشته باشد." (آل عمران -31)

بررسی آیات قرآن نشان می دهد که انبیاء الهی با انگیزه خالصانه و تنها برای خدا قیام نمودند و هیچ گاه انتظار پاداش از دیگران را نداشتند به همین جهت به اقوام و به امت های زمان خود اعلام کردند ما هیچ گونه اجر و پاداشی از شما نمی خواهیم و پاداش ما برعهده خداست ( سوره شعراء آیات 109-127-145-163-180) و قرآن همین موضوع را در مورد رسول خدا (ص) مطرح می سازد ولی با دو تفاوت اختصاصی. یکی اینکه تمام پیامبران از سوی خود اعلام نمودند، ما اجری از شما نمی خواهیم ولی خدا مستقیماً به پیامبراسلام دستور می دهد از زبان من و از سوی من اینگونه اعلام کن: "بگو برای (تبلیغ رسالتم) هیچ اجری از شما نمی خواهم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی پروردگار خویش انتخاب کند." (فرقان / 57).

ویژگی اختصاصی دیگر رسول خدا (ص) دراین زمینه درخواست دوستی و محبت ومودت اهل بیت پیامبر (ص) می باشد که این مورد هم به دستور مستقیم الهی صورت پذیرفت و خدا چنین فرمانی را به هیچ یک از انبیاء صادر نفرمود. فقط به رسول خدا (ص) فرمان داد ." بگو از شما برای تبلیغ ( رسالتم ) هیچ مزدی نمی خواهم ، جزدوستی خویشاوندان ( نزدیکم ) (شوری / 23)

همچنین باید اشاره کرد که درمیان کتب آسمانی، تنها کتابی که از گزند تحریف مصون مانده قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی پیامبر اکرم (ص) می باشد زیرا خداوند بزرگ حفظ و پاسداری از تحریف آن را تضمین نموده است .

" براستی ما این قرآن را فرو فرستادیم وبی تردید ( خود ) ما نگهدارنده آن هستیم."(حجر- 9)

در همین زمینه می توان به این موضوع اشاره داشت که هریک از پیامبران به تناسب شرایط زمانی و مکانی برای اثبات نبوت خود معجزه ای که دیگران از آوردن آن ناتوان بودند ارائه کردند. ولی با گذشت زمان و تغییر شرایط، آن معجزه ها، موضوعیت خود را از دست دادند. ولی قرآن کریم به عنوان بزرگ ترین و ماندگارترین معجزه الهی پیامبر (ص) همچنان به قدرت خود باقی است و با گذشت حدود 15 قرن هیچ اندیشمند و پژوهشگر، ادیب، زبان شناس و غیره و نیز هیچ مرکز آکادمیک نتوانسته است سوره ای و یا آیه ای همانند قرآن بیاورد که از نظر قالب و محتوا باقرآن برابری کند و این اعجاز ابدی و منحصر بفرد پیامبر را زیر سوال ببرد. پروردگاری که نازل کننده قرآن است ، به فرستاده خود فرمان می دهد که : "اگرجن وانس گردهم آیند تا این که مانند این قرآن را بیاورند ( هرگز ) مانند آن را نمی توانند بیاورند هرچند بعضی از آنان ، پشتیبان یکدیگر باشند." (اسراء / 88)

 

خداوند بزرگ اوصاف فراوانی را در مورد پیامبران در قرآن مطرح می سازد و به تکریم شخصیت و مقام رفیع آنان مبادرت می نماید و همین روش را در مورد رسول اکرم (ص) بکار می برد ولی دراین راستا نیز یکی دیگر از ویژگیهای خاص پیامبر اسلام (ص) می درخشد وخداوند همگام با فرشتگان ومومنان صوات و درود خود را تقدیم آن حضرت می سازد و می فرماید :" همانا خداوند و فرشتگانش برپیامبر درود می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید ( شما نیز ) براو درود فرستید ( و دربرابراو ) تسلیم باشید ." (احزاب / 56)