ایران چگونه به قطب جنوب میرود؟
-
یکی از فرماندهان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ایران
پارس تودی - سفر معاون نخستوزیر روسیه به تهران و رایزنی با مقامهای ایرانی این نوید را میدهد دو کشور همکاریهای قابلتوجهی در عرصه ورود تهران به قطب جنوب را آغاز کرده اند.
«روحالله مدبر» کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه ایران قرار است وارد قطب جنوب شود اظهار کرد، با توجه به اینکه بزرگترین مرکز در قطب جنوب متعلق به روسیه است، مسکو و تهران درحال پیشبرد همکاریهای قابلتوجهی دراین عرصه هستند.
به گفته وی غربیها به دلیل توسعه روزافزون همکاریهای راهبردی تهران – مسکو نگران هستند و میدانند که این موضوع نقش مهمی در افزایش توانمندیهای دوطرف داشته و بازدارندگی ایران را افزایش میدهد؛ موضوعی که یکی از مهمترین نمودهای آن، کم اثرسازی تحریمهاست.
کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه حضور ایران در قطب جنوب نیازمند سرمایهگذاریهای کلان دارد، تصریح کرد، با توجه به این موضوع، با همکاری تهران و مسکو، ایران میتواند در گام نخست از تاسیسات روسیه در قطب جنوب برای پیشبرد فعالیتهای خود استفاده کند؛ باید توجه داشت که حضور دراین منطقه ابعاد مختلفی دارد و ایران با حضور در قطب جنوب در رده قدرتهای برتر جهانی از این حیث قرار میگیرد.
مدبر با تاکید بر اینکه غربیها از این تفاهمهای ایران و روسیه نگران هستند تاکید کرد، فراتر از همکاریهای دفاعی، مناسبات ترانزیتی دوطرف است که مهمترین بخش آن، کریدور شمال – جنوب است؛ باید توجه داشت که همکاریهای ترانزیتی ایران و روسیه علاوهبر اهمیت ژئوپلتیکی آن، سود سرشاری را نیز برای دوطرف بههمراه دارد و به تقویت هرچه بیشتر همکاریهای منطقهای میانجامد.
لازم به ذکر است که الکساندر نواک، معاون نخستوزیر روسیه 28 فوریه به تهران سفر و با مقام های ایرانی دیدار و گفت وگو کرد.
در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند سفر الکساندر نواک، معاون نخستوزیر روسیه به تهران را نیز باید دراین چارچوب مورد ارزیابی قرار داد.
این خبر برگرفته از روزنامهایرانی همشهری است.
عبارات کلیدی: ایران و قطب جنوب، روابط ایران و روسیه، کدام کشورها در قطب جنوب هستند؟، قدرت نظامی ایران، نیروی دریایی ایران