کرامت انسان؛ بنیان مردمسالاری دینی در نگاه وحیانی
-
حجتالاسلام والمسلمین صلحمیرزایی عضو مجلس خبرگان رهبری و پژوهشگر فقه سیاسی
پارستودی- مردمسالاری دینی انسان را موجودی آزاد، جامعالوجود و برخوردار از استعداد بیپایان میبیند و همین ظرفیت، زمینهساز مشارکت واقعی در عرصههای اجتماعی و سیاسی میشود.
حجتالاسلام و المسلمین سعید صلحمیرزایی عضو مجلس خبرگان رهبری ایران در گفتگو با خبرگزاری رسا گفت: انسانشناسی اسلامی زیربنای مردمسالاری دینی است و در اسلام برخلاف انسانشناسی غربی، شناخت انسان از طریق منابع وحیانی، یعنی قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) همراه با عقل، فطرت و تجربه ممکن میشود. این منابع معرفتی، شناختی عمیقتر و کاملتر از انسان را عرضه میکنند که متمایز از منابع شناخت غربی است.
به گزارش پارستودی، صلحمیرزایی در ادامه به مبانی قرآنی مردمسالاری دینی اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد: خدا میفرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ؛ بهراستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم» و نیز «جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ؛ شما را در زمين جانشين قرار داديم». این آیات بیانگر کرامت ذاتی انسان است. نویسندۀ کتاب «فلسطین» در ادامه گفت: امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب همواره بر جامعیت انسان و استعداد بیپایان او تأکید کردهاند و این نگاه، پایههای مردمسالاری دینی را شکل داده است.
به گفتۀ این استاد حوزۀ عملیه، از منظر وحیانی، انسان دارای روحی مجرد و متصل به خداست که فراتر از جسم و ماده قرار دارد و هدف خلقت او رسیدن به کمال و قرب الهی است. انسان در مسیر تحقق اسماء و صفات الهی در وجود خود تلاش میکند، جز صفت کبریا؛ که مختص خداوند است. بنابراین انسان در اسلام دارای اختیار و اراده آزاد است؛ هرچند وراثت، محیط و تربیت در شکلگیری شخصیت او مؤثرند، اما هیچ رفتار جبری بر او تحمیل نمیشود و توان انتخاب آزادانه دارد.
MPN