اخبار کریدورها | اولویت راهبردی ایران  تکمیل و تقویت کریدورهای ترانزیتی
https://parstoday.ir/fa/iran-i32076-اخبار_کریدورها_اولویت_راهبردی_ایران_تکمیل_و_تقویت_کریدورهای_ترانزیتی
پارس‌تودی- رئیس جمهوری ایران، تکمیل و تقویت کریدور شمال-جنوب را  یک اولویت راهبردی دانست.
(last modified 2025-12-23T08:26:46+00:00 )
دی ۰۲, ۱۴۰۴ ۱۰:۲۳ Asia/Tehran
  • سفر استانی پزشکیان به خراسان جنوبی
    سفر استانی پزشکیان به خراسان جنوبی

پارس‌تودی- رئیس جمهوری ایران، تکمیل و تقویت کریدور شمال-جنوب را  یک اولویت راهبردی دانست.

«مسعودپزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر استانی دولت به خراسان جنوبی شرق ایران، با اشاره به اولویت اصلی استان گفت: تکمیل راه‌آهن و اتصال این استان به کریدورهای شمال-جنوب یک اولویت راهبردی است. این تصمیم صرفاً تصمیم دولت نیست، بلکه اراده حاکمیت برای تقویت کریدورهای ترانزیتی کشور است.

رئیس جمهوری ایران، افزود:  اتصال خراسان جنوبی به این شبکه، نه‌تنها برای معادن و حمل‌ونقل داخلی، بلکه برای کشورهای منطقه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و روسیه اهمیتی حیاتی دارد و می‌تواند مسیرهای تجاری منطقه را متحول کند.

همچنین پزشکیان با اشاره به اهمیت تعاملات مرزی با افغانستان گفت: با اختیاراتی که به استانداران واگذار شده و پیگیری‌های انجام‌شده، تسهیل تعاملات مرزی، گمرکی و بازارچه‌ای در دستور کار است.

خط‌آهن کلاله - جلفا؛ شاه‌کلید ایران برای تصاحب ۳ کریدور ترانزیتی جهان

از سوی دیگر، راه‌آهن کلاله - جلفا با تکمیل همزمان کریدورهای شرق - غرب و شمال - جنوب، ایران را به کریدور میانی متصل کرده و با کوتاه‌ترین مسیر، جایگاه ژئوپلیتیک کشور را در تجارت جهانی تثبیت می‌کند.

با احداث این مسیر کوتاه در امتداد کریدور شمال‌- جنوب، بار از جنوب ایران به جلفا منتقل شده و سپس از طریق کلاله وارد شهر آغبند جمهوری آذربایجان می‌شود و از آنجا مسیر خود را به سمت روسیه ادامه می‌دهد.

برآوردها نشان می‌دهد تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا حداقل شش سال زمان نیاز دارد؛ ازاین‌رو، راه‌اندازی مسیر کلاله - جلفا می‌تواند تا زمان بهره‌برداری از رشت - آستارا، امکان بهره‌مندی ایران از منافع کریدور شمال - جنوب را فراهم کند.

ایران با احداث راه‌آهن کلاله - جلفا و تنها با حدود ۱۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری، می‌تواند وارد کریدور میانی شود؛ به‌گونه‌ای که به‌جای انتقال بار از باکو به گرجستان و سپس ترکیه، کالا از این مسیر وارد ایران شده و با طی مسافتی کوتاه‌تر به مقصد نهایی برسد.

esh