پیشنهاد ایران برای تأسیس اتحادیه رادیو و تلویزیونی سازمان همکاری شانگهای
-
حسین شیخیان، نماینده معاونت برونمرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مجمع رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای
پارستودی-با طرح تأسیس «اتحادیه رادیو و تلویزیونی سازمان همکاری شانگهای»، ایران خواستار گذار از همکاریهای پراکنده رسانهای به سمت یک ساختار نهادمند و پایدار شد.
به گزارش پارستودی، حسین شیخیان، نماینده معاونت برونمرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در پنل تخصصی «پلتفرمهای دیجیتال بهعنوان رسانههای جدید» در مجمع رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چولپونآتا قرقیزستان، پیشنهاد تأسیس «اتحادیه رادیو و تلویزیونی سازمان همکاری شانگهای» را بهعنوان سازوکاری تازه برای تقویت دیپلماسی رسانهای و همگرایی فرهنگی میان کشورهای عضو مطرح کرد.
با ارائه این پیشنهاد، ایران خواستار گذار از همکاریهای پراکنده رسانهای به سمت یک ساختار نهادمند و پایدار برای تبادل محتوا، تولید مشترک، پخش متقابل، آموزش حرفهای و اجرای ابتکارات رسانهای مشترک میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شد.
شیخیان با اشاره به تجربه موفق شبکه دیجیتال ۲۷ زبانه «سحاب» در معاونت برونمرزی صداوسیما، این ظرفیت را الگویی عملی برای همکاریهای چندزبانه و چندسکویی در چارچوب اتحادیه پیشنهادی دانست و توسعه همکاریها در حوزه پلتفرمهای ویدئوی درخواستی (VOD) و صوتی درخواستی (AOD)، تولیدات مشترک مستند و فرهنگی، و همچنین تدوین یک واژهنامه رسانهای مشترک میان کشورهای عضو را از دیگر زمینههای اولویتدار برای این اتحادیه برشمرد.
نماینده معاونت برونمرزی صداوسیما تصریح کرد که سازمان همکاری شانگهای میتواند فراتر از کارکردهای سیاسی و اقتصادی خود، به بستری مؤثر برای تقویت همکاریهای رسانهای، تعامل فرهنگی و شکلگیری یک روایت مستقل و بومی از تحولات منطقهای و بینالمللی برای کشورهای عضو تبدیل شود.
مجمع رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور مقامها، مدیران رسانهای و کارشناسان ارتباطات از کشورهای مختلف، با هدف تقویت همکاریهای خبری و رسانهای در منطقه اوراسیا در چولپون آتا قرقیزستان در حال برگزاری است.
ms