وزارت خارجه ایران: حملات وحشیانه آمریکا نقض آشکار منشور ملل متحد است
https://parstoday.ir/fa/iran-i40344-وزارت_خارجه_ایران_حملات_وحشیانه_آمریکا_نقض_آشکار_منشور_ملل_متحد_است
پارس تودی- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه ۶ تیر ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را محکوم کرد.
(last modified 2026-06-27T09:16:23+00:00 )
تیر ۰۶, ۱۴۰۵ ۱۱:۵۰ Asia/Tehran
  • وزارت خارجه ایران
    وزارت خارجه ایران

پارس تودی- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه ۶ تیر ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را محکوم کرد.

به گزارش پارس تودی به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: حملات وحشیانه آمریکا که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.

وزارت امور خارجه ایران ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح می‌کند جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیرو‌های متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامد‌های این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرف‌هایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند.

در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی کلیه کشور‌های واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن هم‌جواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بین‌الملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرف‌های متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌گردد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهاد‌های مسئول بین‌المللی می‌خواهد به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل توسط آمریکا بی‌تفاوت نبوده و به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

ms