تنگه هرمز، ظرفیت راهبردی ایران برای صیانت از منافع ملی
-
صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
پارس تودی- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با تأکید بر اهمیت راهبردی تنگه هرمز، این آبراه را یکی از مهمترین ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: «تکیه ما بر یکی از داشتههای مسلم خود، یعنی تنگه هرمز است و این تنگه به هیچ وجه نباید رها شود.»
به گزارش پارس تودی به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در برنامه گفت وگوی خبری تلویزیون ایران با اشاره به تحولات اخیر پیرامون تنگه هرمز اظهار کرد: همه مسئولان ایران در حوزههای سیاست خارجی، نظامی و افکار عمومی نسبت به ارزش این آبراه آگاهی کامل دارند و تصمیمگیریها نیز بر همین اساس انجام میشود.
وی با بیان اینکه طرح موضوع تنگه هرمز، توجه طرفهای مقابل را به اهمیت این گذرگاه راهبردی جلب کرده است، گفت: دشمن پس از درک جایگاه حساس تنگه هرمز، تلاش کرد با استفاده از تهدیدهای نظامی، فشارهای سیاسی و اقدامات تحریکآمیز، این مزیت راهبردی را تحت تأثیر قرار دهد، اما ارزیابی دقیق و تصمیمگیری هماهنگ مسئولان ایران مانع تحقق این اهداف شد.
صفارهرندی با اشاره به جایگاه حقوقی و جغرافیایی تنگه هرمز تأکید کرد: دشمن در طراحی شیطنتآمیز خود به دنبال آن است که این فرصت و امکان طبیعی را از دست ایران خارج کند. وی افزود: کسانی که حقوق بینالملل را میدانند و تدریس میکنند، بهخوبی آگاهند کشوری که در چنین موقعیت جغرافیایی قرار گرفته و آبراهی با این میزان محدودیت در اختیار دارد، از حق طبیعی برخوردار است. به گفته وی، بخش عمده تنگه هرمز در آبهای سرزمینی ایران و عمان قرار دارد و این موضوع، حق طبیعی ایران در این گذرگاه راهبردی را مورد تأیید قرار میدهد.
MS