چرا شهید و زنده نگاه داشتن یاد او مهم است؟
https://parstoday.ir/fa/religion-i2360-چرا_شهید_و_زنده_نگاه_داشتن_یاد_او_مهم_است
پارس تودی- شهادت به کشته‌شدن در راه خدا و برای کمک به جامعه اشاره دارد که در احادیث از آن به‌عنوان بالاترین نیکی و گرامی‌ترین مرگ یاد شده است.
(last modified 2025-06-05T04:08:33+00:00 )
مرداد ۲۷, ۱۴۰۳ ۱۱:۴۴ Asia/Tehran
  • تصویری از دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با خانواده‌ی شهید ارمنی «آرمن آودیسیان» در آستانه سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام در نهم دیماه ۱۳۹۶
    تصویری از دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با خانواده‌ی شهید ارمنی «آرمن آودیسیان» در آستانه سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام در نهم دیماه ۱۳۹۶

پارس تودی- شهادت به کشته‌شدن در راه خدا و برای کمک به جامعه اشاره دارد که در احادیث از آن به‌عنوان بالاترین نیکی و گرامی‌ترین مرگ یاد شده است.

در آیات قرآن و روایات، برای شهادت، آثاری همچون زنده ماندن، برخورداری از حق شفاعت و آمرزش گناهان ذکر شده است. در ایران نیز موضوع توجه به شهدا یکی از مهمترین سیاستهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش پارس‌تودی، در همین زمینه جعفر علیان‌نژادی در یادداشتی در روزنامه ایرانی وطن امروز نوشت: یاد مستمر شهدا، حتی جلوی بروز انفعال تاکتیکی در برابر ترس، اندوه و یأس را می‌گیرد. از این نظر بزرگداشت شهدا، به معنای تحکیم مقاومت و حفظ مستمر استقلال ملی علیه انعقاد روابط سلطه است. بیانات امام خامنه‌ای در جمع اعضای کنگره شهدای استان کهگیلویه‌وبویراحمد، حائز نکته‌ای روشنگرانه درباره عملیات روانی دشمن بود که با نظر به فضای فعلی سیاسی و اجتماعی ایران، قابل تحلیل و معنادار است.

شاید بتوان گفت یکی از بی‌دردسرترین و کم‌هزینه‌ترین تکنیک‌های ایجاد روابط سلطه، ایجاد انفعال در دستگاه محاسباتی طرف مقابل است؛ انفعالی که منجر به محاسبه اشتباه و غلط از توان خود و توان دشمن شود. یعنی توان خود را کم و  قدرت حریف را بالا ارزیابی کند.

انفعال نفسانی در بدن اجتماع وقتی رخ می‌دهد که دچار ترس، اندوه و یأس شود. این 3 امر سلبی اگر به هر طریقی به تن جامعه بیفتد و تبدیل به متغیرهای تحلیلی و بینشی آحاد اجتماع شود، خروجی آن انفعال، وابستگی، اثرپذیری و کاهش مستمر مقاومت خواهد بود.

از این نظر استقلال هر جامعه‌ای بستگی بسیار زیادی به وجود نشانه‌های زنده‌ای از شجاعت، نشاط و امید دارد. قهرمانان در هر جامعه واجد چنین کارکردی هستند. به یک معنا می‌توان آنان را فاتحان میادینی دانست که در برابر مهابت حادثه و ابهت حریف نهراسیده و با تمام وجود سینه سپر کرده‌اند.

با این حال ملت‌هایی هستند با اینکه قهرمان دارند اما مغلوب معادله تزریق هراس سلطه‌گران می‌شوند، چرا چنین است؟ چون قهرمانان‌شان در دل تاریخ مانده، استثنا شده و نتوانسته‌اند هیچ دنباله و پیوستگی تاریخی عزت‌آفرین ایجاد کنند.

در مقابل، اگر قهرمانان یک سرزمین پرتعداد، پیوسته، جاری و زنده باشند، آن ملت به یک فرهنگ قهرمانی دست می‌یابد که هر ترس و یأس و اندوهی را در خود هضم و هدم می‌کند. این قهرمانان از حافظه جمعی ملت‌شان پاک نمی‌شوند، در دل تاریخ نمی‌مانند،  زنده‌اند و زنده می‌سازند و بنا بر وعده الهی در انتظار قهرمانان بعدی به سر می‌برند.

شهدا، معادله ترس را اینچنین تغییر می‌دهند و قاعده «توسل به ترس» دشمن را باطل می‌کنند، چرا که شهادت، فرهنگ قهرمانی چنین سرزمینی شده و طبیعتا «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد». ترس در او راه نمی‌یابد و در برابر عملیات روانی دشمن مقاومتش نمی‌شکند.

یاد مستمر شهدا، حتی جلوی بروز انفعال تاکتیکی در برابر ترس، اندوه و یأس را می‌گیرد. از این نظر بزرگداشت شهدا، به معنای تحکیم مقاومت و حفظ مستمر استقلال ملی علیه انعقاد روابط سلطه است.

 

عبارات کلیدی: اهمیت شهدا، چه کسی شهید است، شهادت در اسلام، تفاوت شهادت و قتل، شهادت در قرآن