شکاف‌ نظامی بزرگ در قلب ناتو
https://parstoday.ir/fa/world-i28650-شکاف_نظامی_بزرگ_در_قلب_ناتو
پارس‌تودی- زیرساخت‌های ناکارآمد، اختلاف استانداردهای ریلی، موانع اداری و ضعف جاده‌ای باعث شده است انتقال ارتش‌های اروپایی به خط مقدم ناتو تا ۴۵ روز طول بکشد؛ زمانی که به‌گفته مقام‌های نظامی می‌تواند کل بازدارندگی قاره سبز را بی‌اثر کند.
(last modified 2025-11-20T10:58:54+00:00 )
آبان ۲۹, ۱۴۰۴ ۱۲:۲۴ Asia/Tehran
  • شکاف‌ نظامی بزرگ در قلب ناتو
    شکاف‌ نظامی بزرگ در قلب ناتو

پارس‌تودی- زیرساخت‌های ناکارآمد، اختلاف استانداردهای ریلی، موانع اداری و ضعف جاده‌ای باعث شده است انتقال ارتش‌های اروپایی به خط مقدم ناتو تا ۴۵ روز طول بکشد؛ زمانی که به‌گفته مقام‌های نظامی می‌تواند کل بازدارندگی قاره سبز را بی‌اثر کند.

به گزارش پارس‌تودی، رسانه بریتانیایی در مقاله‌ای به بررسی دقیق نارسایی‌های تدارکاتی و زیرساختی اروپا در صورت نیاز به بسیج گسترده نظامی به‌سوی مرزهای شرقی این قاره پرداخته و تاکید کرده است که دفاع از اروپا تنها به خرید سلاح یا افزایش شمار نیروها محدود نمی‌شود، بلکه توانایی انتقال سریع و مطمئن نیرو، تجهیزات و مهمات در سراسر قاره از اهمیت حیاتی برخوردار است. روزنامه «فایننشال تایمز» این مقاله را با روایت حادثه‌ای مربوط به ۱۰ سال قبل آغاز کرده است که توسط «بن هاجز» ژنرال بازنشستۀ آمریکایی شرح داده شده است؛ حادثه‌ای که طی آن چندین خودرو زرهی «بردلی» هنگام عبور از یک ایستگاه راه‌آهن در لهستان به سقف سکو برخورد کرده و آسیب دیدند. این حادثه نشان‌دهنده مشکلات مزمن زیرساختی اروپاست؛ از پل‌ها و تونل‌ها گرفته تا ایستگاه‌ها و خطوط ریلی که برای تجهیزات سنگین مدرن طراحی نشده‌اند.

فایننشال‌تایمز توضیح می‌دهد که این موانع پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ آشکارتر شد. به‌عنوان مثال، تانک‌های فرانسه که باید به رومانی ارسال می‌شدند، نتوانستند از کوتاه‌ترین مسیر زمینی از آلمان عبور کنند و ناچار شدند از مسیر دریایی منتقل شوند. بنا بر برآورد مقام‌های اتحادیه اروپا، انتقال یک ارتش از غرب اروپا به مرزهای شرقی ناتو حدود ۴۵ روز زمان می‌برد، درحالی‌که هدف، کاهش این زمان به حدود سه تا پنج روز است.

این گزارش به مجموعه‌ای از موانع فنی اشاره می‌کند: استاندارد عرض قطارها در اروپا برای حمل تجهیزات سنگین نظامی باریک است؛ شیب خطوط ممکن است موجب سقوط بار شود و عرض ریل‌ها در کشورهای بالتیک، اسپانیا و پرتغال تفاوت دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، زیرساخت جاده‌ای نیز ناکافی توصیف شده است. نمونه آن فرو ریختن پل «کارولا» در درسدن آلمان است که به نماد مشکلات لجستیکی قاره سبز تبدیل شده است. این گزارش یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۲۲، عبور تانک‌های «لکرک» فرانسه از جاده‌های آلمان به‌دلیل وزن زیاد متوقف شد و محموله ناچار شد از مسیر دریایی منتقل شود.

۲۸۰۰ نقطه بحرانی

بر اساس این مقاله، کشورهای اتحادیه اروپا بیش از ۲۸۰۰ نقطۀ بحرانی زیرساختی شناسایی کرده‌اند. موانع اداری و بروکراتیک نیز مشکل بزرگی محسوب می‌شوند. حتی در شرایط بحران، ارتش‌ها باید هنگام حرکت میان کشورها از قوانین گمرکی و مقررات کار آنان پیروی کنند.

am