سرطان 19, 1400 11:36 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت:احتمال شکل گیری موج جدیدی از مهاجرت افغان ها باعث نگرانی دولت افغانستان و کشورهای منطقه شده است.

سید حسین اشراق کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مردم افغانستان از وضعیت موجود در کشور نگران هستند و عده ای تلاش می کنند از طریق مهاجرت به این نگرانی پایان دهند اما این مساله برای افغانستان و کشورهای منطقه نگرانی هایی را به وجود آورده است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس عنوان کرد: تحلیلگران سیاسی از گذشته هم بر این باور بودند که افغانستان به سوی یک بحران پیش می رود زیرا در هر کشوری که یک کشور خارجی اهداف را دنبال کرده مشکلاتی از قبیل نبود پشتوانه مردمی و اعتماد ملی را برای حکومت آن کشور به وجود آورده است.

وی افزود: نیروهای امریکایی و دیگران که تحت نام نیروهای بین المللی وارد افغانستان شده اند، برای رسیدن به اهداف خود به این کشور آمده بودند ضمن اینکه با گروه های مخالف حکومت افغانستان و طالبان هم همکاری داشته اند.

اشراق در رابطه با نگرانی های مردم از اوضاع کنونی افغانستان و تمایل آن ها به مهاجرت به کشورهای دیگر، اظهار کرد: همکاری متقابل طالبان و امریکا و همچنین تضعیف حکومت وحدت ملی توسط آن ها بیانگر این است که افغانستان با اوضاع نابسامان دیگری رو به رو خواهد شد، به همین دلیل مردم از وضعیت موجود در افغانستان نگران هستند و تلاش می کنند که از طریق مهاجرت به کشورهای دیگر، مشکلات به وجود آمده را کاهش دهند که این باعث نگرانی دولت افغانستان و کشورهای شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مهاجرت ها در افغانستان فقط در حال شکل گیری است و به صورت شایع دیده نمی شود اما اگر تنش‌های اجتماعی و اوضاع امنیتی تشدید پیدا کند موجی از مهاجرت ها به خارج از کشور آغاز خواهد شد.

به گفته اشراق اگر دولت افغانستان در دوران حاکمیت خود اجماع ملی را شکل می داد و ارزش های حکومت داری خوب را در نظر می گرفت و همچنین در جابجایی کادرهای شایسته، سیاست منظمی را ایجاد می کرد، قطعا امروز با رضایت عمومی مردم مواجه بود.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: مردم افغانستان از گذشته تا امروز حکومتی را که پاسخگوی نیازهای اساسی آن ها از جمله امنیت، رفاه، آسایش و همچنان تامین شرایط قانونی برای ادامه حیات آن ها باشد، تجربه نکرده اند و همین باعث شد که حکومت افغانستان درگیر چالش هایی شود.

وی اضافه کرد: ناکار آمدی حکومت افغانستان باعث فراهم شدن بستر فعالیت برای گروه های افراطی شد ضمن اینکه برخی از کشورهای همسایه، هم با این گروه ها هم جهت شدند و هم روابط دیپلماتیک خود را با دیگر کشورها به ویژه امریکا حفظ کردند.

 

کلیدواژه