لاوروف: ایران باید در حل بحران افغانستان حضور داشته باشد
(last modified 1398-08-11T06:26:50+00:00 )
عقرب 11, 1398 10:56 Asia/Kabul
  • لاوروف: ایران باید در حل بحران افغانستان حضور داشته باشد

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو علاقمند است که ایران در ابتکار چین، روسیه و آمریکا برای پایان بحران افغانستان حضور داشته باشد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت: مسکو علاقمند است که ایران در ابتکار چین، روسیه و آمریکا برای پایان بحران افغانستان حضور داشته باشد.

به نوشته اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: ما در مورد افغانستان ابتکار عمل سه جانبه روسیه،‌ چین و آمریکا را داشته و در این رابطه مذاکراتی را با طرف آمریکایی انجام دادیم.

لاوروف اضافه کرد: در نشست قبلی پاکستان نیز به این نشست دعوت شد و از سوی دیگر همچنین تمایلی برای پیوستن ایران به این ابتکار وجود دارد و در این رابطه آینده روشنی قابل تصور است. 

این در حالی است که نشست چهارجانبه مسکو هفته گذشته با حضور نمایندگان چهار کشور از جمله روسیه، چین، آمریکا و پاکستان برگزار شد و در بیانیه مشترک بر از سرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان تاکید شد. 

پاکستان برای اولین بار بود که در این نشست حضور داشت و نماینده پاکستان اعلام کرده بود که آمریکا تمایل دارد مذاکرات میان طالبان و آمریکا هر چه زودتر آغاز شود و جامعه جهانی نیز از آن حمایت خواهد کرد. 

ایران بارها اعلام کرده است که در نشستی که دولت افغانستان در آن حضور نداشته باشد حاضر نخواهد بود و تنها راه پایان بحران افغانستان را توافق صلح با رهبری دولت افغانستان عنوان کرده است. 

از سوی دیگر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به یکباره توافق میان آمریکا و طالبان را لغو و اعلام کرد که به دلیل عدم پذیریش آتش بس از سوی طالبان این مذاکرات را لغو کرده است. 

دولت افغانستان نیز اعلام کرده است که تنها زمانی حاضر به گفتگو با طالبان است که این گروه آتش بس را در این کشور پذیرفته باشد. 

کلیدواژه